In een zojuist verschenen artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Inorganic Chemistry zijn twee bachelorstudenten scheikunde co-auteur. Onder begeleiding van promovendus Felix de Zwart van het Van 't Hoff Instituut voor Moleculaire Wetenschappen (HIMS) hebben Bente Reus en Anna Laporte online studies uitgevoerd om chemische details te achterhalen van moleculen die relevant zijn voor het onderzoek van De Zwart. Hun resultaten leidden tot de publicatie van een empirisch model voor "de oxidatietoestand van 1,4-diazabutadieen liganden".
Zoom snapshot
Snapshot van een Zoom sessie met van links naar rechts Anna, Bente en Felix. Beeld: HIMS.

De paper is het hoogtepunt van het tweedejaars bachelorproject van Reus en Laporte dat vanwege de covid-19-maatregelen op afstand moest worden gehouden. Normaal gesproken houdt een stage bij de onderzoeksgroep HomKat van het HIMS veel laboratoriumwerk in, legt De Zwart uit. "Nu alle gebouwen dicht waren, moesten we out of the box denken en met een interessant project komen dat via Zoom te begleiden was." Hij vond de oplossing bij grote chemische databases. "Databases zoals de Cambridge Structural Database en de Protein Data Bank maken statistisch onderzoek naar structurele kenmerken van moleculen mogelijk. Vanaf elke computer, waar ook ter wereld."

Een beetje geluk

Samen met zijn promotor prof.dr. Bas de Bruin bedacht De Zwart een opdracht waarbij de twee studenten zich verdiepten in specifieke chemische eigenschappen van een bepaald type moleculen. "Het idee was om van deze 1,4-diazabutadieen liganden de zogenaamde oxidatietoestand vast te stellen via statistische analyse van geometrische informatie in de database van het Cambridge Crystallographic Data Center", vertelt De Zwart. "We hadden een beetje geluk dat we een sterke correlatie vonden tussen oxidatietoestand en lengte van chemische bindingen. Daardoor konden we een model ontwikkelen dat het ene kan voorspellen op basis van het andere. Het gaf ook inzicht in meer fundamentele chemische vragen, zoals op welke afstand je twee atomen als gebonden kunt beschouwen."

Voor de twee bachelorstudenten bleek het zo bijzonder lonend om een onderzoeksthema uit te diepen dat onder normale omstandigheden niet zou zijn onderzocht. "Het is heel fijn dat het gedwongen thuiswerken in dit geval een heel positief resultaat heeft opgeleverd in de vorm van een publicatie", zegt Anna. Waaraan Bente toevoegt: "Ook al hadden we geen fysieke interactie, we hebben er veel plezier aan beleefd en het was echt de moeite waard!"

Links