De KNCV Gouden Medaille 2021, de hoogste Nederlandse onderscheiding voor chemisch toptalent, is toegekend aan prof. dr. ing. Timothy Noël, hoogleraar Flow Chemistry bij het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences van de Universiteit van Amsterdam. Noël zal de aansprekende prijs in ontvangst nemen op de nationale chemieconferentie CHAINS die naar verwachting in december van dit jaar ‘live’ zal plaatsvinden in Veldhoven.

Het juryrapport omschrijft Noël als een wetenschappelijk zwaargewicht die zeer vernieuwend onderzoek doet en prijst de grote nationale en internationale zichtbaarheid van zijn werk. “Noël heeft een uniek profiel in de flowchemie, met een unieke combinatie van deelgebieden zoals organische synthese, katalyse, fotochemie en procestechnologie. Hij weet jonge mensen van over de hele wereld te inspireren, is een inspirerende docent en heeft cursussen en praktijkexperimenten ontwikkeld om zowel flowchemie in de chemische technologie als in het klassieke scheikundecurriculum op te nemen.”

In een reactie op de toekenning zegt Noël blij, vereerd "en nog veel meer" te zijn dat hij de KNCV Gouden Medaille 2021 mag ontvangen. "De echte helden in dit verhaal zijn de geweldige huidige en voormalige teamleden van mijn groep bij het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Ik vind het een voorrecht om met zulke getalenteerde mensen te mogen werken." Hij is er trots op dat hij nu voorkomt in een lijst van laureaten die de grenzen van de chemie in Nederland echt verlegd hebben. "Dit geeft onze groep de energie en het vertrouwen om onze aandacht te blijven richten op de flowchemie, en nieuwe methoden te ontwikkelen voor organische synthese gebaseerd op deze technologie. Ik zie deze prijs dan ook als een erkenning voor het hele veld van de flowchemie."

Timothy Noël

Timothy Noël promoveerde in 2009 aan de Universiteit van Gent. Hij deed postdoctoraal onderzoek aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) met een Fullbright-beurs. In 2017 werd hij universitair hoofddocent aan de Technische Universiteit Eindhoven en in 2020 volgde de benoeming tot hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Noël werd veelvuldig onderscheiden voor zijn werk. Zo ontving hij in 2015 een VIDI beurs van NWO.  Zijn onderzoek naar fotochemie in microfluïdische reactoren werd bekroond met de DECHEMA-prijs in 2017, de Hoogewerff Jongerenprijs 2019, en de 2020 IUPAC-ThalesNano prize for Flow Chemistry. Na 4 jaar als associate editor werd hij in 2019 editor-in-chief van het Journal of Flow Chemistry. Noël werkt nauw samen met de chemische industrie, waaronder grote farmaceutische bedrijven (bijvoorbeeld Eli Lilly en AbbVie) en het MKB (bijvoorbeeld ThalesNano, Vapourtec).

Gouden Medaille

De KNCV Gouden Medaille wordt sinds 1963 jaarlijks uitgereikt aan chemisch toptalent in Nederland door de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV). In aanmerking komen onderzoekers tot veertig jaar van wie wordt verwacht dat zij een leidende positie innemen binnen hun vakgebied. De prijs geldt als de belangrijkste Nederlandse prijs voor onderzoekers die zich bijzonder hebben onderscheiden op het gebied van chemisch speurwerk in de breedste zin.