In een recent artikel in Nature Communications beschrijft een groep UvA onderzoekers onder leiding van Dr. Ning Yan van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences een nieuw concept voor de elektrolyse van water. Het werd ontwikkeld in samenwerking met onderzoekers van de Wuhan University en Wuhan University of Technology, en biedt aanzienlijke voordelen ten opzichte van elektrolysers die momenteel worden ontwikkeld voor grootschalige waterstofproductie.
Prototype op laboratoriumschaal van de membraanvrije waterelektrolyzer. Foto: HIMS.

De realisatie van een waterstofeconomie is belangrijk voor een duurzame energievoorziening en voor het aanpakken van de klimaatverandering. Waterstof dat wordt geproduceerd via elektrolyse van water, gebruikmakend van hernieuwbare elektriciteit, is een schone energiedrager en onmisbaar voor het maken van bulkchemicaliën uit CO2. Grootschalige waterelektrolyse is dus een essentiële technologie om duurzaamheidsdoelstellingen te verwezenlijken. Hoewel elektrolyzers al meer dan 200 jaar bekend zijn, staat de technologie nog steeds voor grote uitdagingen. Zo is de conventionele alkalische elektrolyse vooral geschikt voor lage stroomdichtheid en lage hoge druk, terwijl de opkomende elektrolysetechnologie gebaseerd op een proton-echxange membrane (PEM) afhankelijk is van katalysatoren met schaarse edelmetalen, en bovendien uitgebreide waterzuivering vereist.

Een groep onderzoekers onder leiding van Dr. Ning Yan van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences van de Universiteit van Amsterdam presenteert nu een nieuw type membraanloze elektrolyzer die bij hoge stroomdichtheid water kan splitsen in waterstof en zuurstof, met katalysatoren uit goedkope, veel voorkomende materialen. Het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Wuhan University en Wuhan University of Technology, is onlangs gepubliceerd in Nature Communications.

De nieuwe elektrolyser produceert waterstofgas met een zuiverheid van meer dan 99%. Volgens Dr. Yan is het ontwerp van de elektrolyzer zeer robuust, en werkt deze even goed met speciaal gedeïoniseerd water als met gewoon leidingwater.