In het Europese INHERIT-consortium gaan onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) geavanceerde analysemethoden ontwikkelen om stoffen op het spoor te komen die vaak als grondstoffen dienen bij de vervaardiging van illegale explosieven. Het consortium, dat gecoördineerd wordt het Zweedse agentschap voor defensieonderzoek (FOI), werkt samen met de FBI aan nieuwe methoden en strategieën om aanslagen met explosieven in Europa en de VS te kunnen voorkomen.

Prof. dr. Arian van Asten van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences coördineert het INHERIT-werkpakket gewijd aan pre-blast forensics. Zijn promovendus Irene van Damme gaat geavanceerde analysemethoden ontwikkelen voor het chemisch profileren van stoffen die criminelen en terroristen gebruiken voor de illegale productie van explosieven. Onderdeel van de studie zijn isotopenanalyses in de laboratoria van het Institute for Biodiversity and Ecosystems Dynamics (IBED) onder leiding van dr. Eva de Rijke.

Daarnaast is het onderzoek gericht op de overdracht en persistentie van minieme sporen van explosieven. Dit maakt de ontwikkeling mogelijk van nieuwe strategieën voor de bemonstering en detectie van dergelijke sporen van explosieven en precursoren op vingerafdrukken, mensenharen, kledingvezels en andere voorwerpen en oppervlakken. Deze inzichten zullen vervolgens worden gebruikt voor het verbeteren van strategieën voor de bemonstering en chemische analyse ten behoeve van de inlichtingendiensten.

Irene van Damme zal delen van het onderzoek mede uitvoeren in de laboratoria en testfaciliteiten van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en TNO, onder supervisie van respectievelijk dr. ir. Annemieke Hulsbergen en prof. dr. Antoine van der Heijden. Andere partners in het onderzoek zijn de FBI (Quantico, VS) en de politiediensten van Griekenland en Noord-Ierland.

Inherit & EU logos