De afgelopen twee jaar is de COR intensief betrokken geweest bij het opbouwen van het zogenaamde ‘Huis van de Sociale Veiligheid’ en het opstellen van regelingen.

Onlangs zijn de nieuwe regelingen voor de Ombudsfunctionaris, Vertrouwenspersonen ongewenste omgangsvormen en de Klachtenregeling door de UvA vastgesteld.  Deze regelgeving is per 1 november 2021 van kracht. Sociale veiligheid stond en staat nog steeds hoog op de agenda van de Centrale Ondernemingsraad (COR). De afgelopen twee jaar is de COR dan ook intensief betrokken geweest bij het opbouwen van het zogenaamde ‘Huis van de Sociale Veiligheid’ en het opstellen van deze regelingen. De COR heeft de afgelopen jaren veel schrijnende gevallen onder ogen gekregen die mede bestonden door het tekort schieten van de eerdere regelingen. Die kennis daarover heeft de COR in staat gesteld om veelvuldig kritische reacties en ideeën aan te dragen in het intensief overleg met het College van Bestuur.

De COR is daarom ook trots op het eindresultaat zoals het er nu ligt. De nadruk in onze input lag op het vlak van het overbrengen van de zorgen en de realiteit met betrekking tot sociale veiligheid op de werkvloer, transparantie en vindbaarheid van de procedures en juiste instanties, en heldere communicatie naar de werknemers en studenten toe. Natuurlijk zal de COR de ontwikkelingen op het gebied van sociale veiligheid blijven volgen en vooral monitoren hoe deze regelingen in de praktijk worden geïmplementeerd. Onze eerste zorg is namelijk dat iedereen op onze universiteit, zowel student als medewerker, zich veilig voelt en dat ze weten waar zij zich kunnen melden als dat niet het geval is.

Voor berichten aan de COR kunt u mailen naar dit adres: cor@uva.nl