De COR heeft zich de afgelopen jaren intensief beziggehouden met meer vaste contracten voor docenten. Net als de actiegroep Casual Amsterdam, die afgelopen vrijdag demonstreerde bij het Maagdenhuis, wil zij dat docenten vaker in vaste dienst worden genomen. Daarnaast wil zij ook dat de loopbaanperspectieven voor zowel tijdelijke als vaste docenten verbeteren en het beleid op alle faculteiten zoveel mogelijk hetzelfde is.

Drie doelen voor docentenbeleid

De COR pleit voor meer vaste contracten voor structurele taken, omdat de kwaliteit van onderwijs gebaat is bij docenten die zich voor langere tijd inzetten voor onderwijstaken. Daarnaast wil de COR dat docenten loopbaanperspectieven aangeboden krijgen die recht doen aan hun behoeftes en wensen. Bovendien moet dit beleid voor alle faculteiten zoveel mogelijk hetzelfde zijn, omdat medewerkers van de UvA dezelfde rechten hebben.

Hoe nu verder?

De COR spreekt de hoop uit te komen tot vooruitstrevend docentenbeleid. Gezien de urgentie van het probleem hadden de COR en de Universitaire Commissie voor het Lokaal Overleg (UCLO) al besloten gezamenlijk het overleg met het College van Bestuur (CvB) aan te gaan. Het UCLO is het overleg tussen het CvB en de vakorganisaties. Hopelijk komen wij voor de zomer tot een akkoord.

De COR ervaart de acties van Casual Amsterdam als een steun in de rug bij dit overleg. Een andere steun in de rug is een inventarisatie van de problemen van docenten van de OR van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Deze inventarisatie wordt deze week aan het CvB aangeboden.