De Centrale Studentenraad (CSR) en de Centrale Ondernemingsraad (COR) hebben 27 januari in een gezamenlijke vergadering (GV) de bezetting en ontruiming van de Amsterdamse Academische Club besproken.

Een brede discussie over de banden van de UvA met de fossiele industrie is er één die nodig gevoerd dient worden.  De GV is daarmee blij om te zien dat die discussie nu in gang zal worden gezet. Hierin ziet de GV een belangrijke rol weggelegd voor de medezeggenschapsgremia binnen de universiteit, zowel op centraal (COR en CSR) als op decentraal (facultaire ondernemings- en studentenraden) niveau.

Klimaatverandering is vanzelfsprekend de grootste uitdaging van onze tijd, waar we ook binnen de academische gemeenschap prioriteit aan dienen te geven in onderzoek, onderwijs maar ook binnen de eigen bedrijfsvoering. Onderdeel daarvan is dat de universiteit zich moet kunnen verantwoorden voor de bedrijven en instellingen waar ze mee samenwerkt in welke zin dan ook.

De CSR en de COR roepen dan ook alle studenten en medewerkers op bij te dragen aan de discussie rondom de banden van de universiteit met de fossiele industrie.