Het Meet your Mentor programma biedt studenten met een niet-westerse achtergrond een mentor die studenten begeleidt in de overgang naar de arbeidsmarkt. 3 studenten delen wat het programma hen heeft gebracht.

In het programma, dat is opgezet door het Centrale Diversity Office van de UvA, krijgen studenten ondersteuning bij uitdagingen en ontdekken ze waar hun kracht ligt als young professional. Inmiddels doen al vijf faculteiten succesvol mee aan Meet your Mentor. De tweede editie van het programma gaat op 17 november van start.

Yannick Zwiep

Yannick Zwiep, 25, Business Administration

'Ik heb meegedaan aan Meet your Mentor omdat ik voelde dat ik nog niet volledig klaar was voor de arbeidsmarkt. Mijn grootste uitdaging was mijn onzekerheid over mijn eigen krachten. Ik twijfelde erg over wat ik kon bieden.  Tijdens de gesprekken met mijn mentor kwam ik er zelfs achter dat ik mijn eigen vaardigheden bagatelliseerde. Het programma heeft mij geholpen om mezelf beter te leren kennen en te weten waar ik goed in ben, waardoor ik mezelf beter kan positioneren op de arbeidsmarkt.

Meet your Mentor heeft mij gevormd tot de zelfverzekerde persoon die ik vandaag ben. Doordat ik drie maanden actief bezig was met het ontdekken en ontwikkelen van mezelf werd het voor mij duidelijker waar mijn interesses liggen en hoe ik deze wil ontwikkelen. Door het inzicht dat het programma mij, in combinatie met de steun van mijn mentor, heeft gegeven zorgde er bijvoorbeeld voor dat ik doelgericht en zelfverzekerd begon aan een sollicitatieproces, wat me een nieuwe baan heeft opgeleverd.'

Helin Dönmez

Helin Dönmez, 22, afgestudeerd rechten

'Voordat ik aan Meet your Mentor meedeed, had ik het gevoel dat ik de stap van de universiteit naar het arbeidsleven niet zou kunnen maken. Ik had nog helemaal geen ervaring en was bang voor de verwachtingen van werkgevers.  Meet your Mentor was voor mij een kans om de overtuiging dat ik niet goed terecht zou komen op de arbeidsmarkt achter me te laten. Mijn doel was helder: het vinden van een stageplek bij een advocaat.

Mijn mentor heeft me geholpen om meer te durven. 'Het ergste wat er kan gebeuren is een "nee" krijgen, maar dan heb je het in ieder geval wel geprobeerd', zei ze. Dit gaf me dat ene extra duwtje dat ik nodig had. Hierdoor heb ik meerdere werkgevers durven te benaderen en ben ik uiteindelijk bij mijn huidige stage terecht gekomen. Door Meet your Mentor heb ik mijn doel behaald en heb ik meer vertrouwen in mijn stap naar de arbeidsmarkt.'

Seniha Kazanci

Seniha Kazancı, 22, Psychologie

'Een jaar geleden twijfelde ik enorm aan mijn studiekeuze. Doordat ik de eerste in mijn familie ben die aan de universiteit studeert, zorgden mijn twijfels voor extra spanning en stress. Ik had veel behoefte aan een mentor die mij kon ondersteunen tijdens deze onzekere periode. Tijdens Meet your Mentor leerde ik mezelf steeds beter kennen en durfde ik voor het eerst hardop toe te geven dat ik mijn huidige studie niet leuk vond. Daarnaast leerde ik meer over mijn eigen kwaliteiten en wat mijn levenswaarden zijn en dat die goed passen bij de studie psychologie. Mijn mentor stimuleerde me om vrijwilligerswerk te doen in de geestelijke gezondheidszorg om te zien hoe het er in de praktijk aan toegaat. Daarna was ik voor het eerst volledig zeker van mijn studiekeuze. Ik ben van opleiding veranderd en studeer tot op heden nog steeds met veel plezier psychologie.

Door Meet Your Mentor heb ik geleerd om op een betere manier keuzes te maken. Tevens heb ik een duidelijker toekomstbeeld. Het programma heeft me ook doen inzien dat het niet erg is om langer over iets te doen. Ieder pad zal nieuwe waardevolle kennis over jezelf en het leven opleveren. Als ik niet zoveel frustratie, verdriet en boosheid had gevoeld was er geen trigger geweest om mijn leven een nieuwe richting te geven. Het heeft me meer zelfvertrouwen gegeven in het overwinnen van obstakels.'