UvA-onderzoekers van alle faculteiten kunnen gebruik maken de Virtual Research Environment (VRE). Dit is een virtuele werkomgeving in de cloud waar onderzoekers makkelijk en veilig kunnen samenwerken aan data-analyse. De VRE kan op maat worden ingericht met rekenkracht, opslagcapaciteit en andere tools om data te beheren, te verwerken en te analyseren.

Onderzoekers werken veelal samen met andere onderzoekers – binnen en buiten de UvA – en met bedrijven in binnen- en buitenland. De VRE stelt UvA-onderzoekers en hun partners in staat om tijdens het uitvoeren van het onderzoek data te delen en, met voldoende rekenkracht, te analyseren. De VRE maakt daarmee het werk van de onderzoeker gemakkelijker. Ook studenten kunnen toegang krijgen tot de VRE zodat ook zij mee kunnen werken aan een onderzoeksproject.

De onderzoeker is zelf in controle en kan (in de toekomst) met verschillende bouwstenen zijn eigen VRE inrichten. De VRE wordt doorontwikkeld aan de hand van behoeften van onderzoekers. Ook worden zij betrokken bij de evaluatie van VRE en de verdere ontwikkeling.

Beveiliging

De VRE maakt het eenvoudiger om te voldoen aan zowel afspraken specifiek voor het onderzoeksteam als aan beleid, wet- en regelgeving voor onderzoek. Zoals bijvoorbeeld informatiebeveiligingsbeleid en privacybescherming. De onderzoeker heeft altijd vanaf een computer of laptop op een veilige manier toegang tot de VRE.

Eddie Brummelman, Universitair Hoofddocent FMG - Fotografie: Simone Gablan