Prof. mr. André Nollkaemper, decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en hoogleraar Internationaal publiekrecht, is door het College van Bestuur benoemd tot universiteitshoogleraar International Law and Sustainability aan de UvA. Zijn benoeming is een van de stappen die de UvA de komende maanden neemt om het interdisciplinaire onderzoek en onderwijs op het gebied van klimaatverandering en duurzaamheid aan de UvA intensiveren en versnellen.
André Nollkaemper (foto: Millette Raats)

‘Nu is het moment om onze inspanningen te vergroten om oplossingen te zoeken voor duurzaamheidsvragen. Als universiteit willen we ervoor zorgen dat onze onderzoekers samenwerken, over de grenzen van disciplines heen, om problemen van klimaatverandering en meer in het algemeen duurzaamheid te adresseren. André Nollkaemper is een van onze topwetenschappers, met een geweldige staat van dienst als jurist, wetenschapper en bestuurder’, aldus rector magnificus Peter-Paul Verbeek. ‘Hij deed baanbrekend werk op het terrein van verantwoordelijkheid in de internationale rechtsorde en de inzet van internationaal recht voor de bescherming van het mondiale milieu. Ik ben dan ook heel blij dat André zijn werk aan de UvA zal voortzetten als universiteitshoogleraar International Law and Sustainability.’

De rol van internationaal recht bij duurzaamheid

Na ruim zeven jaar legt Nollkaemper per 1 januari 2024 zijn functie als decaan van de rechtenfaculteit neer om zich volledig te kunnen richten op onderzoek en onderwijs op het gebied van internationaal recht inzake duurzaamheid en het bijeenbrengen van interdisciplinair onderzoek aan de UvA. Nollkaemper zal zich als universiteitshoogleraar primair richten op de systeemtransitie die nodig is om klimaatverandering en overschrijding van planetaire grenzen te beperken, en op de bijdrage van het internationaal recht hieraan. Internationaal recht heeft wereldwijd een praktijk gefaciliteerd waarbij staten, internationale organisaties, nationale en multinationale ondernemingen en consumenten hebben bijgedragen aan klimaatverandering. Maar internationaal recht is tegelijkertijd onmisbaar voor het bereiken van oplossingen.

Daarbij zijn ook inzichten van andere disciplines onmisbaar. Als universiteitshoogleraar zal Nollkaemper zich dan ook niet alleen richten op bijdragen aan zijn eigen vakgebied maar nadrukkelijk een UvA-brede verantwoordelijkheid hebben om onderzoek en onderwijs op het gebied van duurzaamheid en klimaatverandering verder te stimuleren en samen te brengen. Hij zal de verbinding zoeken met wetenschappers uit andere disciplines binnen en buiten de UvA, en samenwerken met maatschappelijke partners om ervoor te zorgen dat de UvA nieuwe ideeën en inzichten ontwikkelt voor een meer duurzame toekomst.

Over André Nollkaemper

Prof. mr. P.A. Nollkaemper promoveerde in 1993 aan de Universiteit Utrecht op juridische regulering van verontreiniging van internationale rivieren. Hij heeft baanbrekend onderzoek gedaan op het gebied van onder meer de bescherming van oceanen, aansprakelijkheid voor klimaatverandering, bescherming van bedreigde diersoorten en internationale regulering van dierenwelzijn. Ook thema’s die cruciaal zijn voor de mondiale regulering van duurzaamheid, zoals systeemcriminaliteit, de aansprakelijkheid van actoren die bijdragen aan mondiale schade en de doorwerking van internationale regulering in nationaal recht en beleid spelen een grote rol in zijn werk. Nollkaemper is sinds 1998 hoogleraar Internationaal Publiekrecht aan de UvA. In 2016 werd hij benoemd tot decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Eerder was hij onder meer directeur van het door hem opgerichte Amsterdam Center for International Law (ACIL), en leidde hij de afdeling Internationaal Recht. Van 2011 tot 2020 was Nollkaemper extern volkenrechtelijk adviseur van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarnaast was hij president van de European Society of International Law, is hij lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en werd hij in 2018 benoemd tot lid van het prestigieuze Institut de Droit International. Sinds 2022 geeft hij leiding aan het UvA Sustainability Platform.

Over de universiteitshoogleraren

Universiteitshoogleraren worden speciaal benoemd door het College van Bestuur, in de regel voor een periode van vijf jaar. Zij worden geacht een impuls te geven aan wetenschappelijke ontwikkelingen die de traditionele disciplines overstijgen en zo een belangrijke bijdrage te leveren aan de profilering van de universiteit. Naast André Nollkaemper heeft de UvA nog zeven universiteitshoogleraren: Tobias Blanke, Natali Helberger, Ivana Išgum, Rick van der Ploeg, Maarten de Rijke, Patti Valkenburg en Claes de Vreese.