Op de Roeterseilandcampus (REC) staan zo’n 20.000 fietsen. In de kelder van het ABC-gebouw opent nu de Bike Kitchen. Een plek waar studenten en buurtbewoners hun fiets kunnen maken onder begeleiding van experts maar bovenal een plek die draait om mobiliteit en duurzaamheid, waar de fiets weer waarde krijgt en waar een community van buurtbewoners en studenten elkaar ontmoet.

Het werkt als volgt: ‘Studenten of buurtbewoners melden zich aan met een fietsprobleem en vervolgens kijken ze samen met een bike mechanic wat er moet gebeuren en gaan ze aan de slag’, zegt Romee Nicolai, Masterstudent Urban and Regional Planning en een van de oprichters van de Bike Kitchen. De Kitchen, opgestart in samenwerking met ‘fiets’professor Marco the Brömmelstoet, wil het begrip circulariteit vergroten. ‘We maken het tastbaar, door kennis en actie aan elkaar te verbinden en eigenaarschap, trots en zelfstandigheid over een product als de fiets te vergroten.’

Groot succes

Op 19 oktober is de kitchen officieel geopend, maar de afgelopen weken waren de reparatieplekken al volledig volgeboekt. ‘Een enorm compliment’, volgens Nicolai. Inmiddels heeft zich een hechte community van ongeveer 70 studenten en medewerkers opgebouwd rondom de Kitchen, die een rol spelen bij de opzet en voortzetting van dit duurzaamheidsinitiatief.

Wereldwijd netwerk

De Amsterdamse Kitchen sluit aan bij een wereldwijd collectief, naar voorbeelden van vergelijkbare initiatieven die verbonden zijn aan universiteiten in de VS, Frankrijk en Duitsland en is een proeftuin voor onderwijs en onderzoek, verbonden aan het Urban Cycling Institute. ‘We willen een spil zijn in het vormgeven van een ‘reparatiebeweging’ in Amsterdam en Nederland. Waarbij ook meer duurzame initiatieven zich kunnen aansluiten.’

Langskomen bij de Bike Kitchen voor een item? Neem contact op met UvA Persvoorlichting.

Helpen de Bike Kitchen verder te ontwikkelen of een afspraak maken voor een reparatie. Kijk hier voor meer informatie.