Velen van ons, onze studenten en medewerkers, worden direct of indirect getroffen door de gruwelijke gebeurtenissen in Gaza en Israël en delen de ervaring van angst, verdriet, woede, verdriet en wanhoop. Het Centrale Diversity Office nodigt je uit voor Campus Dialogue op vrijdag 27 oktober vanaf 15.00 tot 17.00 uur.

Als Central Diversity Office is het een van onze belangrijkste taken om bij te dragen aan een diverse en inclusieve universiteit, met erkenning van de vele verschillende perspectieven en achtergronden die op onze campus aanwezig zijn. De afgelopen dagen hebben we in ons eigen diverse team ervaren hoe uitdagend dit kan zijn in het licht van het afschuwelijke geweld waarvan we nu getuige zijn in het Midden-Oosten en daarbuiten. Het is misschien uitdagender, maar ook belangrijker dan ooit om een respectvolle en empathische houding ten opzichte van elkaars worstelingen en perspectief te behouden.

Vanuit dit perspectief erkennen we dat veel van onze studenten, medewerkers en relaties direct of indirect zijn getroffen door het afschuwelijke geweld in de nasleep van het Israëlisch-Palestijnse conflict, dat nu verandert in een Gaza-oorlog. Zoals de afgelopen jaren het geval is geweest, geldt dit onder andere voor mensen met een Israëlische of Palestijnse nationaliteit, maar ook voor velen die zich ermee verbonden voelen vanwege hun joodse, islamitische of andere achtergrond.

Gezien deze situatie en met besef van de uitdaging om verschillen tussen perspectieven binnen ons team te overbruggen, willen we dit graag erkennen en jou de hand reiken en ons medeleven betuigen met eventuele slachtoffers en het leed dat jij en/of mensen in jouw omgeving in deze verschrikkelijke tijd te verwerken krijgen.

We willen via dit statement ook wijzen op beschikbare ondersteuning: er zijn de reguliere middelen voor studenten die te maken hebben met crisissituaties, terwijl je als medewerker bij je leidinggevende of management terecht kunt voor ondersteuning.

In eerdere gevallen van gebeurtenissen die waarschijnlijk een relatief grote impact zouden hebben op onze UvA-gemeenschap, zoals de oorlog tussen Oekraïne en Rusland en de aardbevingen in Turkije, hebben we als CDO ook ons netwerk de hand gereikt. Daarnaast hebben we praktische en financiële ondersteuning geboden aan diegenen die iets wilden organiseren voor hun studenten en/of medewerkers. Dergelijke evenementen hebben plaatsgevonden op verschillende faculteiten, met korte informatieve, academische presentaties over de situatie; enkele persoonlijke verhalen; artistieke interventies; en informele ruimte voor persoonlijke uitwisselingen.

Ook in deze situatie willen we, naast ons medeleven, zulke steun bieden. We zullen zelf geen evenement initiëren of organiseren, maar we willen het diegenen die dat nodig vinden wel gemakkelijker maken. Hoewel de CDO de wens erkent om adequaat en tijdig te reageren wanneer zich crises voordoen (veroorzaakt door de mens of door de natuur), is haar belangrijkste doel het bevorderen van een diverse en inclusieve campus.

Daarbij laat de CDO zich leiden door de kernwaarden en gedragscode van onze universiteit. Dit houdt in dat we er over het algemeen naar streven wederzijds begrip op onze campus te kweken, terwijl we geen evenementen ondersteunen die conflicten of spanningen binnen onze academische gemeenschap kunnen vergroten. Daarom zullen we prioriteit geven aan het ondersteunen van evenementen die expliciet de intentie hebben om verschillende groepen samen te brengen of op een andere manier bijdragen aan wederzijds begrip binnen onze diverse gemeenschap. Op de site kun je het aanmeldformulier downloaden van Campus Connections, waarmee je (financiële) ondersteuning kan aanvragen van projecten die in lijn zijn met deze richtlijnen.

Bij interesse kunnen we je ook in contact brengen met potentiële partners die ook geïnteresseerd zijn in het organiseren van een evenement. Sterker nog, we zullen een bijeenkomst organiseren met onze partners die een dergelijke interesse tonen om gezamenlijk te bespreken hoe verder te gaan, met oog voor het bovenstaande.

In de tussentijd wensen we onze studenten en staf een koel hoofd en warm hart toe.

Met vriendelijke groet, namens het Central Diversity Office,

Machiel Keestra