Het eiland Zakynthos in Griekenland heeft een lange bewoningsgeschiedenis, maar kent nauwelijks archeologische monumenten. Deze “archeologische schaarsheid” wordt vooral veroorzaakt door de vernietiging van het antieke landschap door aardbevingen en intensieve landbouw. Het uitgangspunt voor dit archeologische project dat we ook archeologisch marginale gebieden zoals Zakynthos moeten leren kennen om inzicht te krijgen in de Oudheid.

Het Zakynthos Archeologie Project is een interdisciplinair onderzoek met het doel om de verspreiding van de archeologische vondsten te relateren aan het dynamische landschap van het eiland. Hiertoe voeren stafleden en studenten van diverse Nederlandse en Griekse universiteiten een heel scala aan activiteiten uit zoals: intensieve archeologische veldverkenning, remote sensing, geologisch onderzoek, beperkte archeologische opgravingen, materiaalstudie en extensieve verkenning. Het project is een samenwerking tussen het Nederlands Instituut in Athene en de 35e Ephorie van prehistorische en Klassiek Oudheden. Het project wordt geleid door Gert Jan van Wijngaarden (Universiteit van Amsterdam) en Christina Merkouri (Archeologische Dienst Zakynthos).

Zakynthos

Dankwoord

Het Zakynthos Archeologie Project zou niet mogelijk zijn zonder de ondersteuning en hulp van de volgende instanties van:

• Het Griekse Ministerie van Cultuur
  • De Archeologische Dienst van Zakynthos
  • Het Instituut voor Geologisch en Mineralogisch onderzoek (IGME)
  • De Universiteit van Amsterdam
  • Het Nederlands Instituut voor Wetenschappelijk onderzoek (NWO)
  • UTOPA Stichting (Leiden)
  • Het Institute for Aegean Prehistory (New York)
  • De Mediterranean Archaeological Trust (Londen)

Campaign summaries