FNWI-wetenschappers verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek een overzicht van de mediaoptredens en artikelen.

Hoogopgeleid? Dan minder naakt op je profielfoto

Dit blijkt uit een onderzoek naar duizend Facebookprofielen. Dror Guldin, aankomend masterstudent information studies, is een van de onderzoekers.

Gevaren van AI?

Marcel Worring sprak bij BNR radio over de twee kampen ten aanzien van gevaren van kunstmatige intelligentie.

's Werelds eerste blauwe chrysanten

Ronald Koes in News from Science in reactie op het succesvol genetisch modificeren tot blauwe chrysanten.

Ruim 6 miljard ton aan plastic vervuilt onze aarde

Bijzonder hoogleraar duurzame industriële chemie Gert-Jan Gruter in een artikel van de NOS over het probleem van de toename van plastic afval.

R.V. Dreissena klaar voor vaart

Het Parool en het AD berichtten over de opening van de onderzoeksboot van het UvA Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica.

UvA partnerschap met Microsoft Research Lab Cambridge

De samenwerking van het Machine Learning Lab aan de Universiteit van Amsterdam (AMLAB) met het Microsoft Research Lab in Cambridge  werd door diverse media besproken.

Zo wordt gezichtsherkenning steeds slimmer

Spin-off bedrijven Scyfer en Sightcorp van de UvA komen in dit artikel over de huidige informatietechnologie voor gezichtsherkenning voorbij.

Bloemen bepalen zelf hoe sterk ze geuren

Rob Schuurink in de NewScientist over de recente publicatie in Science over hoe bloemen actief vluchtige stoffen uitscheiden.

Algoritmes voorspellen het gedrag van de internetgebruiker

Hoogleraar Information Retrieval Maarten de Rijke was een van de sprekers bij Kennislink Live over zelflerende algoritmes en hoe deze gepersonaliseerde aanbevelingen doen bij internetgebruikers.

Wie profiteert van de data van de boer?

Hoogleraar Sander Klous in het Financieel Dagblad over big data in de landbouw.

Einstein had ADD

Jeroen van Dongen, hoogleraar wetenschapsgeschiedenis, in de Volkskrant over de uitspraak dat Einstein ADD zou hebben gehad.

Gegevens zijn geld waard

David Graus, die twee weken geleden promoveerde op 'digitale sporen', in het FD over de industrie achter data.

Drummende kaketoes

Henkjan Honing in Volkskrant en Trouw in reactie op een australisch onderzoek over ritmegevoel van de kaketoe.

Kunnen computers kunst maken?

Arnold Smeulders in een artikel van de Volkskrant over de verwachting ten aanzien van computers om goede kunst te maken.

Nieuwe methode voor buitenaards leven vinden

Sterrenkundige Lucas Ellerbroek reageert in KIJK op een nieuwe methode van NASA en Caltech om buitenaards leven te vinden.

Zonnepark zo groot als provincie Utrecht kan Nederland voorzien van stroom

Hoogleraar zonne-energie Wim Sinke in het AD over de mogelijkheden van deze energievorm voor Nederland.