FNWI-wetenschappers verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek een overzicht van de mediaoptredens en artikelen.

Videocollege door Peter Sloot

In dit videocollege 'The Fire of Life' gaat Peter Sloot in op de vraag: wat zijn de regels voor informatieverwerking in natuurlijke systemen?

Science Park in zaken

Het Financieel Dagblad besteedt aandacht aan de kennisdeling binnen het consortium van Amsterdam Data Science, waar dit keer FNWI-wetenschappers Maarten de Rijke en Rianne van den Berg een bijdrage aan leveren.

Crisis in het heelal

Aandacht in online magazine Knack voor de theorie van Erik Verlinde waarin het concept 'donkere materie' niet meer nodig is om de werking van het heelal te verklaren.

Studenten System and Network Engineering vinden lekken in alternatief DigiD

Peter Boers en Jelte Fennema op NU.nl en NOS.nl over de veiligheidsrisico's die zij vonden in het nieuwe systeem van DigiD.

Amsterdam School of Data Science officieel geopend

AT5 en Emerce berichten over de Amsterdam School of Data Science die 24 maart officieel werd geopend.

Snelwegen prima plek voor zonnepanelen

Hoogleraar zonne-energie Wim Sinke in de Volkskrant over de zonnepanelen langs de A6, 'de eerste energieneutrale snelweg van Nederland'.

Giftige algenwolken in de Arabische Zee

Aquatisch microbioloog Jef Huisman in de Volkskrant over de oorzaken van de extreme algenbloei in de Golf van Oman die de watervoorziening, visserij en het toerisme bedreigt.

Nederlander zet vraagtekens bij zelfrijdende auto's

Hoogleraar Big Data Ecosystemen Sander Klous in Computable over de geringe belangstelling van Nederlanders om te kiezen voor een zelfrijdende auto.

Bètabreak verkiezingsdebat bij NOS Journaal

Het verkiezingsdebat van de BètaBreak op 8 maart was het toneel voor een item van het NOS journaal. Het onderwerp was de geringe aandacht voor de klimaatproblematiek in de verkiezingen. Josse Poppinga, voorzitter van de Bètabreakcommissie, was ook te horen op Radio 1.

Peter Sloot over kloof tussen burger en politiek

Informaticus Peter Sloot pleit in De Volkskrant voor een systeem dat in principe iedereen een paar jaar als kamerlid oproept om zo de kloof tussen burger en politiek te verkleinen.

Planeten wachten om ontdekt te worden

Promovendi Djoeke Schoonenberg en Tomas Stolker op NOS.nl over het ontdekken van planeten.