FNWI-wetenschappers verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek een overzicht van de mediaoptredens en artikelen.

Robo Sapiens

In de eerste aflevering van het televisieprogramma Robo Sapiens bezoekt Jelle Brandt Corstius het computermuseum in de UvA-FNWI.

Zit er zoiets als levenswater in levende cellen?

Gertien Smits (SILS), Daniel Bonn (IoP) en Sander Woutersen (HIMS) in de Volkskrant over hun gezamenlijk onderzoek naar celwater.

Van toilet naar stopcontact

Scheikundigen van de UvA, waarond Gadi Rothenberg, in de het Parool, Magazine of the Royal Geographical Society en de Leeuwarder Courant over het winnen van energie uit toiletpapier.

Wat is muzikaliteit?

Een interview met Henkjan Honing over zijn vakgebied muziekcognitie in het Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde.

Drinkwater duurder door vervuiling

Pim de Voogt, hoogleraar milieuchemie, in het AD over de strijd om schoon drinkwater.

Gratis lesprogramma CyberPi leert kinderen programmeren

RTL Nieuws, RTL Z, Bright, Emerce, Computable, berichtten over CyberPi: een online lesboek waarmee iedereen kan leren programmeren. Het lesprogramma is mede ontstaan als outreach-project vanuit de FNWI.

Zwaartekrachtgolven én Gammaflits

Ralph Wijers en Selma de Mink in NRC, Volkskrant, NewScientist en Sky & Telescope over de spectaculaire ontdekking op het gebied van zwaartekrachtgolf-astronomie.

Biologisch water is gewoon water

Sander Woutersen, Gertien Smits en Daniel Bonn in C2W over hun onderzoek naar het gedrag van ‘biologisch water’ in levende cellen.

Springen in een neerstortende lift

Marcel Vonk geeft voor Willem Wever antwoord op de vraag of het helpt het als je in een neerstortende lift op het juiste moment springt.

Nijlpaardtanden vervanger olifantenivoor

Koos Biesmeijer, bijzonder hoogleraar functionele biodiversiteit, in de Volkskrant over de groeiende handel in nijlpaardentanden.

Mini-brein’ onthult effecten hallucinerende middelen

Marten Smidt in Kijk Magazine in reactie op een Braziliaans onderzoek naar de positieve effecten van psychedelische drugs.

Zijn dieren muzikaal?

Henkjan Honing vertelt voor NWO Wetenschap over muziek en muzikaliteit en of dieren ook maatgevoel hebben.

Met de RV Dreissena het Markermeer op

De onderzoeksboot van Harm van der Geest en de IBED-onderzoeksgroep van Freshwater & Marine Ecology bij Vroege Vogels en Omroep Flevoland.

Studenten onderzoeken hoe je op de trein wacht op CS

UvA-docent en psychobioloog Tonny Mulder en studenten in diverse media over hun onderzoek naar de wachtbeleving van treinreizigers in het pop-up stationslab.

Nobelprijs natuurkunde voor observatie zwaartekrachtgolven

Lucas Ellerbroek in Kijk Magazine in reactie op de bekendmaking van de Nobelprijs voor de Natuurkunde.