Hoe vind ik een kamer?

• Woningcorporaties

Ongeveer de helft van de studentenwoningen in Amsterdam is eigendom van de woningcorporaties. Woningcorporaties zijn non-profit-instellingen die betaalbare woningen verhuren. Hun studentenwoningen worden verhuurd met een campuscontract, wat betekent dat je er weer uit moet wanneer je je studie hebt afgerond.

Studentenwoningweb

De woningen van corporaties worden aangeboden via Studentenwoningweb. Kamers worden toegewezen op basis van inschrijfduur, dus het is verstandig je zo snel mogelijk in te schrijven. Dat kan vanaf je 16de en kost eenmalig € 22,50. Je inschrijving is 10 jaar geldig.

ROOM.nl

Bij ROOM vind je een gevarieerd aanbod aan studentenkamers, onder andere in Amsterdam en omgeving. Inschrijven kan vanaf 16 jaar. Je betaalt hiervoor eenmalig € 35. Je inschrijving blijft 8 jaar lang geldig.

Woningnet

De overige (niet-studenten-)woningen van corporaties worden verhuurd via Woningnet. Ook deze woningen worden toegekend op basis van inschrijvingsduur. Bij je inschrijving betaal je eenmalig inschrijvingskosten en daarna een jaarlijks bedrag om je inschrijving te verlengen. Om je in te kunnen schrijven moet je minimaal 18 jaar oud zijn.

• Particuliere verhuurders en bemiddelingsbureaus

In Amsterdam zijn er verschillende commerciële bemiddelingsbureaus actief. Deze bureaus bemiddelen tussen enerzijds de eigenaar (verhuurder) die de woning onderbrengt bij het bemiddelingsbureau, en anderzijds een huurder.

Er zijn veel van dit soort bureaus, sommigen handelen netjes volgens de regels, maar er zitten ook veel minder degelijke bureaus tussen die zeer hoge prijzen rekenen voor illegale woningen.

Let daarom goed op met wie je zaken doet en met wat voor woning je precies te maken hebt. Accepteer nooit ongezien een woning en zorg dat je op de hoogte bent van de huurregelgeving.

Particuliere kamers

Daarnaast verhuren veel particuliere woningeigenaren één of meerdere kamers van hun woning. Er zijn diverse websites waar particulieren zelf woonruimte aanbieden. Ook bemiddelt in Amsterdam het kamerbureau van ASVA voor deze kamers.

Commerciële verhuurders

De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe studentencomplexen gerealiseerd door commerciële verhuurders. Zij bieden veel verschillende soorten woningen aan voor uiteenlopende prijzen, van volledig gemeubileerde hotelkamers tot woningen waar je korting krijgt als je zelf helpt met klussen.

• Meer informatie en tips

Op de website van de Gemeente Amsterdam vind je meer tips over het vinden van een kamer of woning in Amsterdam. Ook het Kamerstappenplan van ASVA Studentenunie geeft een goed overzicht van de mogelijkheden.