Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Na haar studie Antropologie aan de UvA verdween globetrotter Valerie Nilsson naar Milaan, om vervolgens via Dublin in New York uit te komen. Daar werkt ze nu alweer 7 jaar voor Google. Eerst als marktontwikkelaar, maar tegenwoordig houdt ze zich bezig met de techniek van Google-producten. Werk waarvoor ze vooral veel onderzoek moet doen. ‘En als ik iets aan de UvA heb geleerd, dan is het onderzoek doen.’
Valerie Nilsson

Welke studie deed je en waarom? 

‘Ik heb eerst een paar jaar Rechten gedaan, maar dat was niets voor mij. In 2004 ben ik gestart met Sociale Antropologie. Ik heb een passie voor gedragswetenschappen en overwoog om iets te gaan doen met maatschappelijk werk, sociologie of psychologie. Vooral het antropologisch onderzoek, veldwerk en “going native” vond ik fascinerend.’ 

Heeft de UvA je verwachting waargemaakt? 

‘Ik vond sowieso alles leuk aan mijn studie en had moeite om uiteindelijk maar 1 richting te kiezen. Maar ik ben vooral enthousiast over de praktische benadering bij veel studies van de UvA. Hier leer je vaardigheden en een bepaalde manier van denken in plaats van theorie in je hoofd stampen. Zo heb ik geleerd welke vragen ik moet stellen en hoe ik vervolgens de antwoorden kan inzetten en gebruiken. Bovendien is de stap naar de praktijk veel kleiner, omdat we tijdens de lessen vaak al met real life cases werkten…’  

Wat gebruik je van je studie in je werk? 

‘Ontzettend veel. Vooral dat onderzoekende denken is een tweede natuur geworden. En dat komt me heel goed van pas bij alle marktonderzoeken die we bij hier doen. We kijken bij Google vaak naar kwantitatieve aspecten. Maar het is ook belangrijk om te begrijpen hoe mensen onze producten ervaren. En daarvoor is kwalitatief onderzoek heel belangrijk. Bij mijn studie heb ik geleerd hoe ik op een kwalitatieve manier met data moet omgaan en hoe ik bevindingen uit onderzoeken kan inzetten.’  

Wat doe je momenteel bij Google? 

‘Ik heb al diverse banen gehad bij Google, van junior Business Development Associate tot Product Strategy Manager. Ik heb me de eerste jaren voornamelijk beziggehouden met het begeleiden en adviseren op het gebied van internationale ontwikkeling en go-to-market strategie. Maar sinds een paar jaar hou ik me meer bezig met de techniek van onze producten. Hoe kunnen we deze zo aanpassen dat ze beter geschikt worden voor de gebruikers? Denk bijvoorbeeld aan het multi-linguaal maken van bepaalde tools. Ik werk vaak nauw samen met een team van engineers. Daarnaast adviseer ik verschillende teams over hoe zij die producten vervolgens het beste op de markt kunnen brengen.’ 

Hoe is je contact met de UvA op dit moment? 

‘Niet goed. Ik zou, als ik meer tijd had, veel meer lezingen willen volgen en waar mogelijk ook studenten willen helpen bij het maken van keuzes of andere informatie willen geven. Maar ik heb 2 kleine kinderen en door Covid zijn de laatste jaren nogal hectisch geweest. Ik ben wel een groot fan van de UvA, dus ik pak die draad vast weer op. ’ 

Nu we je toch spreken, heb je tips voor onze verse alumni? 

‘Sta open voor verschillende dingen en ga niet al te rigide op je doel af. Probeer zo nu en dan iets anders, iets onverwachts. In de leiding van Google zitten mensen die allemaal heel interessante levenslopen hebben. Ik denk dan ook dat oprechte nieuwsgierigheid minstens net zo belangrijk is als jezelf een concreet doel te stellen. En blijf vooral vragen stellen, wees niet bang om nieuwe paden te bewandelen.’