Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

mw. dr. E. (Emma) Cohen de Lara

Amsterdam University College
Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Fotograaf: UvA

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 166
  • Kamernummer: B9.12
Postadres
  • Postbus 15578
    1001 NB Amsterdam
  • Publicaties

    2019

    E. Cohen de Lara, Een "uitzonderlijke tekst": Hobbes' vertaling van Aristoteles' Retorica, in M. Colette, P. de Hert, A Kinneging, eds. Thomas Hobbes. Eindhoven: Damon, forthcoming.

    E. Cohen de Lara and Michiel Zonneveld, Posthuum interview Plato: 'Cambridge Analytica is de sofist van deze tijd'. Filosofie Magazine, nr. 1.

    2018

    E. Cohen de Lara, De senaat als anker van de staat, in P. de Hert, A. Kinneging, G. Versluis, eds. De Federalist Papers. Bakermat van het Modern Constitutionalisme. Eindhoven: Damon, 114-137.

    E. Cohen de Lara, Aristotle's Rhetoric and the persistence of the emotions in the courtroom, in L. Huppes-Cluysenaer and N. Coelho, eds. Aristotle on Emotions in Law and Politics. Law and Philosophy Library, vol. 121. Springer, Cham., 385-399.

    E. Cohen de Lara and N. Cooper, Baruch Spinoza: radical republican, in X. Marquez, ed. Democratic Moments. London: Bloomsbury Academic, 73-79.

    2017

    E. Cohen de Lara and R. Brouwer, eds.  Aristotle's Practical Philosophy: On ther Relationship between his Ethics and Politics. Springer, Cham.

    E. Cohen de Lara, Aristotle's Politics: Ethical Politics or Political Realism? in Aristotle's Practical Philosophy: On the Relationship between his Ethics and Politics. Springer, Cham, 13-33.

    E. Cohen de Lara and H. Drop, eds. Back to the Core. Rethinking Core Texts in Liberal Arts and Sciences Education in Europe. Wilmington VA: Vernon Press.

    E. Cohen de Lara, Liberal Education and Core Texts: The Case of the Netherlands, in Back to the Core. Rethinking Core Texts in Liberal Arts and Sciences Education in Europe, eds. E. Cohen de Lara and H. Drop. Wilmington VA: Vernon Press, 41-58.

    E. Cohen de Lara, The affective dimension of citizenship: A Platonic account, in The Ethics of Citizenship in the 21st Century, ed. D. Thunder. Springer: Cham, 49-61. 

    2015

    E. Cohen de Lara, Bildung: De vorming van het innerlijk. Christen Democratische Verkenningen, Winter, 86-92.

    2012

    E. Cohen de Lara (2012) De civil society als oefenplaats voor democratisch burgerschap. Christen Democratische Verkenningen, Winter, 112-118.

    E. Cohen de Lara (2012) Burgerschap en de rol van de overheid: een kritiek op het Nederlandse inburgeringsexamen. Recht der Werkelijkheid, 33: 1, 84-88; 95-96.

    2011

    E. Cohen de Lara, Publius. Revolutionair Verval , eds. T. Baudet and M. Visser. Amsterdam: Prometheus / Bert Bakker, 81-97.

     

    2010

    E. Cohen de Lara, The Harmony of the Soul. Political Philosophy in a Time of Financial Crisis. Platon na Wall Street , eds. J. Kloczkowskiego and J. Price. Krakow: Osrodek Mysli Politycznej.

    E. Cohen de Lara, Otto Friedrich Bollnow. Conservatieve Vooruitgang, eds. T. Baudet and M. Visser. Amsterdam: Prometheus / Bert Bakker, 287-299.

    E. Cohen de Lara, Josiah Ober's Democracy and Knowledge: book review. Acta Politica, 45: 3, 378-381.

    2008

    E. Cohen de Lara, The Legislator and the Physician: Medical Imagery in Plato's Laws, dissertation, Ann Arbor MI: ProQuest.

    E. Cohen de Lara, Human Nature and Human Communities: book review of Marlene Sokolon, Political Emotions (2006) and Eugene Garver, Confronting Aristotle's Ethics (2006), Review of Politics 70: 1, 161-164.

    2007

    E. Cohen de Lara (2007) Socrates' Response to the Divine in Plato's Apology. Polis: Journal of the Society for Greek Political Thought, 24: 2, 193-202.

  • Profiel

    Emma Cohen de Lara (PhD University of Notre Dame) is senior docent politieke theorieën en tutor aan het Amsterdam University College. Hiervoor heeft ze gewerkt aan de VU Universiteit Amsterdam en aan de Universiteit van Vermont. Ze heeft haar master titels behaald aan de London School of Economics en Universiteit Leiden. Daarnaast is ze onderzoekslid van de Amsterdam Institute of Social Science Research (www.aissr.nl).

    Emma's onderzoek handelt over vragen in de klassieke politieke filosofie. Ze heeft recent een stipendium ontvangen van het  Thijmgenootschap (www.thijmgenootschap.nl) waarvoor ze een geredigeerde bundel aan het voorbereiden is over Plato en de Sofisten: Een Spiegel voor onze Tijd. Daarnaast neemt ze actief deel aan onderzoek en discussies over liberal arts and sciences education. Ze heeft verschillende conferenties georganiseerd, zoals Rethinking Liberal Education: Contemporary Challenges and Opportunities (juni 2013), en Liberal Arts and Sciences Education and Core Texts in the European Context (september 2015), zie: http://www.auc.nl/shared-content/news/news/2015/09/liberal-arts-sciences-core-texts-conference-success.html. Een vervolg vindt plaats aan de Universiteit van Navarra, zie: https://www.unav.edu/web/instituto-core-curriculum/congreso-europeo-actc/home. Emma is ambassadeur voor de Thomas More Stichting (www.thomasmore.nl).

    Onderwijs

    Emma Cohen de Lara doceert het vak Classical and Modern Political Thought dat studenten introduceert in de grote denkers van de westerse en niet-westerse traditie, van Confucius tot en met Aquino en Hobbes tot en met Nietzsche. Ze geeft ook Ancient Philosophical Texts over de klassieke rhetorica, en heeft eerder Politics of Modernity en Political Shakespeare gegeven. Ze begeleidt bachelor scripties over politieke theorieën, burgerschap, democratie, en onderwijs. 

  • Nevenwerkzaamheden
    • Geen nevenwerkzaamheden