Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

dhr. prof. dr. A.B. (Anne Bert) Dijkstra

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen
Afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding
Programme group: Educational Sciences
Fotograaf: Jeroen Oerlemans

Bezoekadres
  • Nieuwe Achtergracht 127
  • Kamernummer:
Postadres
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
  • Publicaties

    2017

    • Dijkstra, A. B., Daas, R., de la Motte, P. I., & Ehren, M. (2017). Inspecting school social quality: Assessing and improving school effectiveness in the social domain. Journal of Social Science Education, 16(4), 75-84. DOI: 10.4119/UNIBI/jsse-v16-i4-1640  [details] 
    • Eidhof, B. B. F., ten Dam, G. T. M., Dijkstra, A. B., & van de Werfhorst, H. G. (2017). Youth citizenship at the end of primary school: The role of language ability. Research Papers in Education, 32(2), 217-230. DOI: 10.1080/02671522.2016.1167235  [details] 

    2016

    • Daas, R., ten Dam, G., & Dijkstra, A. B. (2016). Contemplating modes of assessing citizenship competences. Studies in Educational Evaluation, 51, 88-95. DOI: 10.1016/j.stueduc.2016.10.003  [details] 
    • Eidhof, B. B. F., ten Dam, G. T. M., Dijkstra, A. B., & van de Werfhorst, H. G. (2016). Consensus and contested citizenship education goals in Western Europe. Education, Citizenship and Social Justice, 11(2), 114-129. DOI: 10.1177/1746197915626084  [details] 
    • ten Dam, G., Dijkstra, A. B., & Janmaat, G. (2016). De maatschappelijke opdracht van de school: Burgerschapsonderwijs in ontwikkeling. In B. Eidhof, M. Van Houtte, & M. Vermeulen (Eds.), Sociologen over onderwijs: Inzichten, praktijken en kritieken (pp. 259-280). Apeldoorn: Garant. [details] 

    2015

    • Dijkstra, A. B., Geijsel, F., Ledoux, G., van der Veen, I., & ten Dam, G. (2015). Effects of school quality, school citizenship policy, and student body composition on the acquisition of citizenship competences in the final year of primary education. School Effectiveness and School Improvement, 26(4), 524-553. DOI: 10.1080/09243453.2014.969282  [details] 

    2012

    • Janssens, F. J. G., & Dijkstra, A. B. (2012). Kwaliteitsbepaling in het onderwijs. In A. B. Dijkstra, & F. J. G. Janssens (Eds.), Om de kwaliteit van het onderwijs: kwaliteitsbepaling en kwaliteitsbevordering (pp. 7-23). Den Haag: Boom Lemma. [details] 
    • Janssens, F. J. G., & Dijkstra, A. B. (2012). Perspectieven op kwaliteit. In A. B. Dijkstra, & F. J. G. Janssens (Eds.), Om de kwaliteit van het onderwijs: kwaliteitsbepaling en kwaliteitsbevordering (pp. 215-242). Den Haag: Boom Lemma. [details] 
    • Visscher, A., Dijkstra, A. B., & Karsten, S. (2012). Schoolprestatiefeedback als dé sleutel tot schoolverbetering? In A. B. Dijkstra, & F. J. G. Janssens (Eds.), Om de kwaliteit van het onderwijs: kwaliteitsbepaling en kwaliteitsbevordering (pp. 149-169). Den Haag: Boom Lemma. [details] 

    2011

    • Netjes, J. E., van de Werfhorst, H. G., Dijkstra, A. B., & Geboers, E. A. M. (2011). Eenheid of verdeeldheid? Burgerschap in een gedifferentieerd voortgezet onderwijssysteem. Mens en Maatschappij, 86(1), 34-65. [details] 

    2017

    • Munniksma, A., Dijkstra, A. B., van der Veen, I., Ledoux, G., van de Werfhorst, H., & ten Dam, G. (2017). Burgerschap in het voortgezet onderwijs: Nederland in vergelijkend perspectief. Amsterdam: Amsterdam University Press. [details] 

    2016

    • Daas, R., & Dijkstra, A. B. (2016). Burgerschap. In Skills Platform (Ed.), Skills voor de toekomst: een onderzoeksagenda (pp. 31-38). Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. [details] 
    • Dijkstra, A. B., ten Dam, G., Janmaat, G., & Francissen, W. (2016). De grote stad vraagt om een eigen visie op burgerschapsonderwijs. In F. Fukkink, & R. Oostdam (Eds.), Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: Van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 143-152). Bussum: Coutinho. [details] 
    • Nieuwelink, H., Boogaard, M., Dijkstra, A. B., Kuiper, E., & Ledoux, G. (2016). Onderwijs in burgerschap: wat scholen kunnen doen: Lessen uit wetenschap en praktijk. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. [details] 

    2014

    • Eidhof, B. B. F., & Dijkstra, A. B. (2014). Verkenning academische werkplaats sociale opbrengsten van onderwijs. Den Haag: Inspectie van het Onderwijs.

    2012

    • Dijkstra, A. B. (2012). Sociale opbrengsten van onderwijs. (Oratiereeks). Amsterdam: Vossiuspers UvA. [details] 

    Prijs

    • Dijkstra, A. B. & Janssens, F. J. G. (2012). Beste voorstel onderzoek toezichteffecten.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool  to manage the visibility of your publications on this list.
  • Nevenwerkzaamheden
    • Inspectie van het onderwijs
      Coördinerend inspecteur
    • Inspectie van het Onderwijs
      Programmacoordinator (in dienst van IvhO)