Ontwikkeling van sociale vaardigheden en sociale problemen in de kindertijd zijn bepalend voor de levensloop op veel gebieden, zoals vriendschappen, relaties, school, werk en geestelijke gezondheid. Gedragsproblemen leiden daarbij tot groot persoonlijk en maatschappelijk leed en hoge kosten.
Met mijn collega wetenschappers en clinici onderzoek ik hoe gedragsproblemen ontstaan en hoe wij ze effectief kunnen voorkomen en behandelen. Sleutel daarbij is het begrijpen en beinvloeden van mechanismen die deze problemen in stand houden, zoals sociale cognities, gezinspatronen en sociale relaties met leeftijdgenoten.
Deze benadering leidt niet alleen tot meer kennis, maar ook tot effectievere preventie en behandeling, die gelukkig steeds meer wordt gebruikt door kinderen, ouders, leerkrachten en professionals.
Sleutelprojecten zijn op dit moment o.a.
- YourSkills: behandeling van gedragsproblemen met Virtual Reality (NWO VICI), ism o.a. CleVR, Altrecht, Bascule, GGZ Delfland, Opvoedpoli, RioZorg, Triversum
- ExtrAct: werkzame elementen in de behandeling van externaliserende gedragsproblemen (ZonMW) ism o.a. Bascule, Intermetzo, NJI, PI Research, 's Heerenloo, UU, Viersprong
- IY: Oudergroepen verminderen blijvend gedragsproblemen bij jonge kinderen, RCT (ZonMW) ism o.a. Gemeente Utrecht, Lokalis
- Betere Start: Preventieve opvoedondersteuning voor moeders na detentie, RCT en lange termijn follow-up (Min v Justitie & Veiligheid)
- Wat Werkt Tegen Pesten? (NRO) ism o.a. RUG, RUN, UU, VU
Leijten, P., Menting, A., Wijngaards-de Meij, L., Raaijmakers, M., Matthys, W., & Orobio de Castro, B. (2018). Ouderinterventie voor gedragsproblemen bij kinderen. Kind en Adolescent, 39(2), 143–159. http://doi.org/10.1007/s12453-018-0177-8
Menting, A. T. A., Orobio de Castro, B., & Matthys, W. (2015). Effectiviteit van Betere Start, opvoedondersteuning voor (ex-)gedetineerde moeders. Kind En Adolescent, 36(3), 127–145. https://doi.org/10.1007/s12453-015-0089-9
Orobio de Castro, B., Mulder, S., Van der Ploeg, R., Onrust, S., Van den Berg, Y., Stoltz, S., Buil, M., De Wit, I., Buitenhuis, L., Cillessen, T., Veenstra, R., Van Lier, P.A.C., Deković, M. & Scholte, R. (2018). Wat Werkt Tegen Pesten? Effectiviteit van kansrijke programma’s tegen pesten in de Nederlandse onderwijspraktijk [What Works to stop bullying in primary schools? Concerted effectiveness trials in the Netherlands]. Eindrapport www.watwerkttegenpesten.nl.
De Castro, B.O. & Van Dijk, A. (2017). “It’s Gonna End Up with a Fight Anyway”: Social Cognitive Processes in Children with Disruptive Behavior Disorders. In J.E. Lochman & W. Matthys (Eds). The Wiley Handbook of Disruptive and Impulse-Control Disorders, ch 15. Wiley: New York.
Gardner, F., Leijten, P., Harris, V., Mann, J., Hutchings, J., Beecham, J., … Landau, S. (2019). Equity effects of parenting interventions for child conduct problems: a pan-European individual participant data meta-analysis. The Lancet Psychiatry, 6(6), 518–527. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(19)30162-2
Van Dijk, A., Poorthuis, A. M. G., Thomaes, S., & de Castro, B. O. (2018). Does Parent-Child Discussion of Peer Provocations Reduce Young Children’s Hostile Attributional Bias? Child Development, 89(5), 1908–1920. http://doi.org/10.1111/cdev.13087
Verhoef, R. E. J., Alsem, S. C., Verhulp, E., & Castro, B. O. De. (2019). Hostile Intent Attribution and Aggressive Behavior in Children Revisited : A Meta-Analysis, Child Development, 1–23. https://doi.org/10.1111/cdev.13255
Kennis is van iedereen! Steeds meer van ons onderzoek vrij toegankelijk op