Fotograaf: onbekend

dhr. dr. G.W. (Gerwin) van der Pol


  • Faculteit der Geesteswetenschappen
    Capaciteitsgroep Media & Cultuur
  • Bezoekadres
    BG 1
    Turfdraagsterpad 9  Amsterdam
    Kamernummer: 1.04
  • Postadres:
    Turfdraagsterpad  9
    1012 XT  Amsterdam
  • G.W.vanderPol@uva.nl
    T: 0205253653

Onderwijs- en onderzoeksinteresse

Filmanalyse, Europese cinema, toeschouwerspsychologie, genre en animatie.

Proefschrift

Pol, Gerwin van der, De auteur zij met ons. Cognitief psychologische studie naar de ervaring van de toeschouwer bij het waarnemen van een auteursfilm. (dissertatie Universiteit van Amsterdam), Amsterdam, 19 maart 2009.

recente publicaties

  • 'Film/Tv/Genre', Tijdschrift voor Communicatiewetenschap , nr. 4, jr 34, 2006.
  • met Willem de Lannoy: 'De Nachtwacht in ander perspectief: Rembrandt bekeken door Vermeer-liefhebber Peter Greenaway', C, Magazine over Communicatie nr.5,jr 1, juni 2006.
  • 'DeBoemerang van geweld: Michael Haneke's Caché', Skrien nr. 1, februari 2006, blz. 18-21.
  • Onderdelen Lesbrief Meet the Maestro: Michael Haneke.
  • 'Een tweede kans: Het vergeten oeuvre van Krzysztof Kieslowski', Skrien nr. 9, november 2005, blz. 38-39.
  • 'The Secret Passion of the Cinephile', in Marijke de Valck, Malte Hagener (eds.) Cinephilia: movies, love and memory . Amsterdam, Amsterdam University Press, 2005. blz. 211-222.
  • 'Eleni als lijdend voorwerp', Skrien nr. 10, dec. 2004/januari 2005, blz. 14-15.
  • 'Bela Tarr herdefinieert film', Skrien nr. 9, november 2004, blz. 32-33.
  • 'Paul Wells verslikt zich in animatie', Skrien nr. 9, november 2002, blz. 57.
  • 'Paul Driessen, veelzijdig animator eenzijdig belicht', Skrien nr. 8, oktober 2002, blz. 64.
  • 'Heaven: de Europese cinema is hemels', Skrien nr. 7, sept. 2002, blz. 16-17.
  • 'Het Palindroom van Julio Medem: de aarde is plat met een gat in het midden', Skrien nr. 6, augustus 2002, blz. 19-21.
  • 'Citizen Kahn', Skrien nr. 4, mei 2002, blz. 57.
  • 'Monsters, inc.', Skrien nr.1, februari 2002, blz. 63.
  • 'Wat film had kunnen zijn', Skrien nr. 1, februari 2002, blz. 68.
  • 'Tobbende filmmuziekwetenschappers zoeken publiek', Skrien nr. 1, februari 2002, blz. 68.
  • 'De dreun van Pearl Harbor', Skrien nr. 6, augustus 2001, blz. 23.
  • 'Dreamworks maakt foute Disney', Skrien nr. 6, augustus 2001, blz. 26-27.
  • 'De bovennatuurlijke krachten van de media', Skrien nr. 6, augustus 2001, blz. 56.
  • 'Geluidstechnologie dwingt tot herlezing', Skrien nr. 5, juni/juli 2001, blz.57.
  • 'Filmmuziektheorie uitdebouwvalvan de psychoanalyse', Skrien nr. 4, mei 2001, blz. 56.
  • 'Van alles afgeschermd', Skrien nr. 1, februari 2001, blz. 17.
  • 'Geluid: overdaad baat' in: Thomas Elsaesser en Pepita Hesselberth (red.) Hollywood op straat: Film en televisie in de hedendaagse mediacultuur . Amsterdam: Vossiuspers, 2000.

Conferenties

'In the auteursfilm we suffer', presentatie Asca Conferentie 'Cinema in Europe', 23-25 juni 2005.
"Where is the sound? Here!', presentatie Asca Conferentie 'Sonic Interventions', 29 maart 2005.

2015

  • van der Pol, G. (2015). Spectator's trust as an indicator of film authorship: Is Vinterberg a film auteur? Studies in European Cinema, 12(1), 19-34. DOI: 10.1080/17411548.2014.997036 [details]

2013

2006

  • de Lannoy, W., & van der Pol, G. W. (2006). De Nachtwacht in ander perspectief: Rembrandt bekeken door Vermeer-liefhebber Peter Greenaway. C : Magazine over Communicatie, 1(5). [details]

2004

  • van der Pol, G. W. (2004). Bela Tarr herdefinieert film. Skrien, 36(9), 33-35. [details]
  • van der Pol, G. W. (2004). Eleni als lijdend voorwerp. Skrien, 36(10), 14-15. [details]
  • van der Pol, G. W. (2004). The Fabulous Destination of a Cultural Tourist in Paris: Games of Make-Believe in Amelie. New Review of Film and Television Studies, 2(2), 257-266. [details]

2002

  • van der Pol, G. W. (2002). Citizen Kahn. Skrien, 34(4), 57-57. [details]
  • van der Pol, G. W. (2002). De Europese cinema is hemels. Skrien, (7), 16-17. [details]
  • van der Pol, G. W. (2002). De aarde is plat met een gat in het midden. Skrien, 6, 19-21. [details]
  • van der Pol, G. W. (2002). Monsters, Inc. Skrien, 34(1), 63-63. [details]
  • van der Pol, G. W. (2002). Pauld Driessen, veelzijdig animator eenzijdig belicht. Skrien, (8), 64-64. [details]
  • van der Pol, G. W. (2002). Poedovkin en de Russische filmgeschiedenis. Skrien, (6), 57-57. [details]
  • van der Pol, G. W. (2002). Tobbende filmmuziekwetenschappers zoeken publiek. Skrien, (1), 69-69. [details]
  • van der Pol, G. W. (2002). Wat film had kunnen zijn. Skrien, 34(1), 68-68. [details]

2014

  • van der Pol, G. (2014). [Bespreking van: D. Biltereyst, R. Vande Winkel (2013) Silencing Cinema: Film censorship around the world]. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 2, 208-209. DOI: 10.5553/TCW/138469302014042002007 [details]

2009

  • van der Pol, G. W. (2009). De schoonheid van televisie [Bespreking van: G.M. Smith (2007) Beautiful TV: The art and argument of Ally McBeal]. Skrien, 40(Januari), 90-90. [details]

2008

  • van der Pol, G. W. (2008). Oude wijn in nieuwe zakken [Bespreking van: J. Boozer (2008) Authorship in Film Adaptation]. Skrien, 40(November), 59-59. [details]

2006

  • van der Pol, G. W. (2006). Boekbespreking [Bespreking van: D. Biltereyst, P. Meers (2004) Film/TV/Genre]. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 4[details]

2002

  • van der Pol, G. W. (2002). Paul Wells verslikt zich in animatie. Skrien, (9), 57-57. [details]

2009

  • van der Pol, G. W. (2009). De auteur zij met ons : cognitief psychologische studie naar de ervaring van de toeschouwer bij het waarnemen van een auteursfilm Amsterdam [details / files]
This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications.
  • Filreflectie
    Lezingen, workshops, recensies, coaching

contactgegevens bewerken bewerk tabbladen