Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Anne-Louise Boot, student Communicatiewetenschap
Student lachend in de camera met rood haar en beige trui
Anne-Louise Boot

Ik ben Anne-Louise en zit in m’n tweede jaar van de bachelor Communicatiewetenschap. Toen ik op de middelbare school zat, twijfelde ik heel lang over wat ik wilde studeren. Uiteindelijk koos ik voor Communicatiewetenschap. Het is een brede opleiding waarin een heleboel elementen van verschillende studies samenkomen. Hoewel ik aanvankelijk dacht dat het ook over interpersoonlijke communicatie zou gaan, gaat het vooral over alle aspecten van massamedia. Als je dat interessant vindt, is deze studie ideaal. Communicatie is enorm essentieel in onze samenleving, dus relevant om te bestuderen.  

Een brede studie met ruimte voor personalisatie 

Bij de UvA heb je veel keuzemogelijkheden, waardoor je de opleiding helemaal naar eigen wens kunt vormgeven. Dat sprak me erg aan. Je volgt de algemene vakken van Communicatiewetenschap, maar kunt het programma ook personaliseren. Zo ga ik een Educatieve minor doen, waarmee ik later les kan geven. Ook de stage geeft een beter zicht op welke richting je uit wilt. Je doet er ervaring mee op in het werkveld, waardoor je beter kunt beoordelen welk aspect van communicatie je leuk vindt en waarin je wilt groeien.  

De scriptie als kers op de taart 

Dit jaar werkte ik al aan mijn scriptie binnen het domein van corporate communicatie. Ik onderzocht de invloed van nieuwsberichten op de mate waarin mensen 'bluewashing' herkennen. Als bedrijven communiceren over hun sociaal verantwoorde praktijken, maar in werkelijkheid helemaal niet zo sociaal verantwoord zijn, noemen we dat bluewashing. Er gaat dan iets mis in hun communicatie. Mijn scriptie ging dus op twee manieren over communicatie: zowel het gedeelte van framing in nieuwsberichten (journalistiek) als de communicatie van de bedrijven zelf (corporate communicatie). 

Het onderwerp van je scriptie wordt globaal aangedragen door je begeleider, maar je kunt er zelf een persoonlijke draai aan geven. Ik heb de begeleiding als positief ervaren: bij elk inlevermoment kreeg ik veel inhoudelijke feedback, waardoor ik weer goed verder kon met het schrijven van mijn scriptie.