Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Docent Annemarie van Oosten vertelt over dit eerstejaarsvak.
Portret van docent met wit shirt en een lichte achtergrond
Dr. Annemarie van Oosten

Wat doen media met mensen? En wat doen mensen met media? Dit zijn de twee hoofdthema's van de communicatiewetenschap. Sinds het begin van de vorige eeuw wordt er veel empirisch onderzoek gedaan en zijn er tal van theorieën ontwikkeld om vraagstukken op het gebied van communicatie op te lossen.

Het vak 'Inleiding Communicatiewetenschap' laat je kennismaken met deze theorieën en verbindt ze met actuele nieuwe inzichten, hedendaagse problemen en baanbrekend onderzoek. Hierbij worden verschillende gebieden van communicatiewetenschap belicht, zoals gezondheidscommunicatie, politieke communicatie, journalistiek en entertainment.

Tijdens dit vak krijg je antwoorden op vragen als:

  • Hoe wordt nieuws gemaakt en hoe vormt het nieuws ons wereldbeeld?
  • Hoe beïnvloeden bias en misinformatie in de media ons?
  • Hoe creëren we onze eigen informatieomgeving?
  • Hoe verwerken we informatie en hoe worden we erdoor beïnvloed?
  • Maakt entertainment ons agressiever en angstiger?
  • Hoe beïnvloeden media de sociale ontwikkeling en het welzijn van kinderen?
  • Waarom is gedragsverandering zo moeilijk te bereiken?

In dit vak doe je basiskennis op terwijl je academische vaardigheden ontwikkelt die je nodig hebt om zelf communicatiewetenschappelijke verschijnselen te kunnen analyseren.

Tijdens dit vak krijg je antwoorden op de vragen: Hoe wordt nieuws gemaakt en hoe vormt het nieuws ons wereldbeeld? Hoe beïnvloeden bias en misinformatie in de media ons? Hoe creëren we onze eigen informatieomgeving? Hoe verwerken we informatie en hoe worden we erdoor beïnvloed? Maakt entertainment ons agressiever en angstiger? Hoe beïnvloeden media de sociale ontwikkeling en het welzijn van kinderen? De relatie tussen media en publiek: wie heeft de controle? Hoe transformeren media in het digitale tijdperk? Waarom is gedragsverandering zo moeilijk te bereiken? Hoe worden we overtuigd door technologie?

Naast het opdoen van basiskennis ontwikkel je academische vaardigheden die je nodig hebt om zelf communicatiewetenschappelijke verschijnselen te kunnen analyseren.