Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Sara, studente Universitaire Pabo van Amsterdam

Hoi! Ik ben Sara. Ik ben 20 jaar oud en zit in mijn 2e jaar van de Universitaire Pabo van Amsterdam. Na deze opleiding hoop ik voor de klas te staan en misschien nog een master Forensische Orthopedagogiek te doen.

Vorig jaar liep ik stage in de Rivierenbuurt op een montessorischool. Daar draaide ik mee in groep 1/2 en groep 6/7/8. Op dit moment loop ik stage in groep 3 in Amsterdam-Zuidoost. Het is ontzettend leuk dat er zoveel verschillende onderwijsconcepten en wijken zijn in Amsterdam. Zo is elke stageplek nieuw en krijg je van alles wat mee! Het is enorm waardevol om te ontdekken wat elke school te bieden heeft aan hun leerlingen. Elke visie, methode en elk team is anders.

Dat je zo’n band opbouwt met de leerlingen uit je stageklas is het leukste wat er is. De gekke weekendverhalen of dansjes die ze laten zien vervelen nooit. Daarbij sta je écht voor de klas. Hoewel dat in het begin best vermoeiend kan zijn, ervaar ik het vooral als leuk en gezellig. Je draait de hele dag mee en wordt betrokken als een collega in het team van de school. Je mentor is er natuurlijk om je te ondersteunen, maar de klas ziet jou ook als hun leerkracht.

In deze opleiding krijg je niet alleen pedagogische inzichten, maar verwerf je ook verschillende onderzoeksvaardigheden. Hierdoor kun je zelf onderzoeken uitvoeren die belangrijk zijn voor de school. Bij mijn vorige stageschool ging het bijvoorbeeld over Kanjertraining en onderzochten we of dit de beste methode is voor de doelen die zij ermee wilden bereiken.

De stage sluit enorm goed aan bij de studie. De theorie die je maandag leert kun je dinsdag meteen toepassen en uitproberen. Door mijn rol als academische leerkracht kan ik mijn pedagogische handelingen goed en theoretisch onderbouwen. Het voelt haast alsof je een diepere laag van het leerkracht-zijn ontdekt.