Selfies, videobellen, gezichtsherkenning: het gezicht is in het digitale tijdperk zichtbaarder dan ooit. In korte tijd zijn er nieuwe expressies en nieuwe schoonheidsidealen ontstaan, en er wordt ijverig gezocht naar middelen om ons gezicht te kunnen ontcijferen. Waar komt deze hedendaagse obsessie met het gezicht vandaan?
Kerngegevens van evenement Het verlangen naar zichtbaarheid
21 april 2024
15:00 -16:00
Allard Pierson
Merlijn Schoonenboom, cultuurhistoricus en journalist NRC-cultuurredactie

Cultuurhistoricus en journalist Merlijn Schoonenboom (1974) gaat in zijn lezing ‘Het verlangen naar zichtbaarheid. Het gezicht in de 21ste eeuw’ op zoek naar de historische achtergronden van de hedendaagse omgang met het gezicht. De mummieportretten, die momenteel in de tentoonstelling Oog in oog gepresenteerd worden, zien er in onze ogen haast hedendaags uit. Maar wat zijn de verschillen en overeenkomsten met het heden?

Over de spreker

Merlijn Schoonenboom is cultuurhistoricus en werkt als journalist bij de NRC-cultuurredactie. Hij was eerder kunstredacteur en Duitslandcorrespondent voor De Volkskant en de Groene Amsterdammer. Hij schreef meerdere boeken waarin hij hedendaagse culturele thema’s in historisch perspectief plaatst.

Over het Allard Pierson

Het Allard Pierson is het museum en kennisinstituut voor  de erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam. Je kunt er terecht voor tentoonstellingen, maar ook allerlei

Het Allard Pierson is een van de UvA-podia in het Universiteitskwartier.

Allard Pierson

Oude Turfmarkt 127-129