Sinds 1 oktober 2018 is Alessio Pacces hoogleraar Law & Finance aan de Amsterdam Law School en de Amsterdam Business School. Ook wordt hij de nieuwe directeur van het Amsterdam Center for Law and Economics (ACLE). Eerder was hij hoogleraar Law & Finance aan de Erasmus School of Law. 'Ik geloof dat verandering nodig is om scherp te blijven.’ Een interview.
Alessio M. Pacces

Waarom deze 'move' van de EUR naar de UvA?

‘Ik geloof dat verandering nodig is om je blik scherp te houden. Als je altijd op één plek blijft, raken de goede ideeën op een dag op. De EUR heeft me de kans gegeven om mijn ambities te realiseren. In twaalf jaar tijd heb ik professionele vooruitgang geboekt, en heb ik de European Master in Law and Economics, waar ik in 1995 in afgestudeerd ben, gemoderniseerd.

Aan alles komt een eind. Ik heb erg veel zin in deze nieuwe uitdaging aan de UvA. Een gecombineerde aanstelling aan de Law School en de Business School lijkt me de gelegenheid bij uitstek om mijn intellectueel doel te bereiken: verregaande integratie van het recht en de economie. Bovendien hoor ik altijd dat Amsterdammers en Rotterdammers ieder een eigen stijl hebben. Ik verheug me erop die verschillen zelf te ervaren!’

Hoe zou je je onderzoeksinteresse en onderzoeksdoelen in Amsterdam omschrijven?

‘Als promovendus, en daarna als onderzoeker, ben ik altijd geïnteresseerd geweest in de interactie tussen het recht en de economie. Op dat gebied is law and finance zeer interessant, omdat het gaat om verandering, economische groei, en de wet. Het is ook relevant vanuit een beleidsperspectief, omdat finance niet alleen mogelijkheden schept voor de vooruitgang waar we met z’n allen van profiteren, maar ook leed kan veroorzaken in de maatschappij.

In die context wil ik me bezighouden met onderzoeksonderwerpen zoals corporate governance (welke regels ondersteunen de innovatie, hoe kunnen bedrijven hieraan meedoen?), de economie van het financieel toezicht (welke regels en verantwoordingsregimes ondersteunen de financiële stabiliteit?), en het digitaliseren van het recht (wat zijn de risico’s en de mogelijkheden, en hoe gaan rechtsstelsels hiermee om?).

Mijn hoofddoel is om een samenwerking tot stand te brengen in law en economics met zoveel mogelijk collega’s van de UvA, zeker van de Law School en de Business School, maar mogelijk ook van andere faculteiten. Law and economics is een krachtige methode geworden voor de brede analyse van maatschappelijke problemen. Het combineert juridische analyse met input van de economische wetenschappen en andere gedrags- en (data-) wetenschappen. Omdat deze kennis ruim vertegenwoordigd is onder de onderzoekers aan de UvA, zie ik het voor me dat de UvA een belangrijk centrum wordt voor de studie van recht en economie op Europees niveau.'

Wat zijn je educatieve plannen en doelen als hoogleraar aan de Amsterdam Law School?

‘Ik wil dat studenten, vooral onze promovendi, zogenaamde vakoverschrijdende vaardigheden (transversal skills) ontwikkelen. Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat mijn studenten leren hoe ze met investeringsbankiers moeten communiceren over alternatieve juridische oplossingen bij de uitvoering van fusies en overnames, of met beleidsmakers over de gevolgen voor de financiële stabiliteit van verschillende soorten schuldovereenkomst.

Meer in het algemeen wil ik het recht doceren in de economische context waarin het opereert. Ik denk dat deze benadering aantrekkelijk is voor het steeds internationaler en nieuwsgieriger publiek van rechtenstudenten. Deze benadering is ook interessant voor de potentiele werkgevers van Amsterdamse rechtenstudenten, zoals advocaten- en adviespraktijken, en beleidsmakers. Die letten steeds meer op interdisciplinaire en transnationale vaardigheden, vooral in de juridische en financiële sectoren.

Over Alessio Pacces

Alessio is cum laude gepromoveerd aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij heeft een economiebul, ook cum laude, van de LUISS-universiteit te Roma, en een European Master in Law and Economics (Universiteiten van Hamburg en Manchester).

Alessio’s onderzoeksinteresse ligt bij corporate governance, law and finance, en economics of financial regulation. Op deze gebieden heeft hij boeken en peer-reviewed artikelen gepubliceerd, en heeft hij lezingen gegeven bij de OECD, de ECB en de Europese Commissie. Zijn onderzoeken verschenen in verschillende tijdschriften, onder andere de Harvard Business Law Review, American Business Law Journal, en de International Review of Law and Economics. Hij is lid van de Italiaanse, de Europese en de Amerikaanse Associations of Law and Economics.

Voor hij de overstap maakte naar de wetenschap, had Alessio leidinggevende functies bij de Banca d’Italia, Consob, en de Guardia di Finanza.