Het Noordhollands Dagblad van 15 september bespreekt het pilotproject dat door Nina Timmer, Megan Jill en Antje Verstraten, studenten Conservering en restauratie erfgoed, wordt uitgevoerd: de digitale restauratie van de voorstelling ’De geseling van Jezus’.

Met digitale technieken worden 54 panelen van de gewelfschilderingen van de Zuiderkerk in Enkhuizen beter zichtbaar gemaakt. Het resultaat daarvan zal worden gepresenteerd op 26 september. De studenten hebben de gewelfschildering gefotografeerd en digitaal bewerkt. De tekening is opgehaald en de kleuren verbeterd, op basis van onderzoek naar het origineel. Een digitale reconstructie is een dure aangelegenheid, maar veel goedkoper dan een echte restauratie. Deze eerste behandeling werd nog voordelig uitgevoerd, omdat het voor de studenten een studieopdracht was.