Rúna Magnússon, UvA alumnus Master Earth Science en analist aan het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica (IBED), heeft voor haar presentatie op het BIOGEOMON symposium 2017 Litomyšl, Tsjechië, de derde prijs gewonnen in de studentencompetitie. Haar presentatie over koolstofvastlegging in dood hout op bosgronden is gebaseerd op een in 2016 gepubliceerd reviewartikel en een PhD projectvoorstel waar ze beide aan heeft geschreven.
Rúna Magnússon

BIOGEOMON, een bekend internationaal symposium over Ecosystem Behavior, werd voor het eerst in Tsjechië gehouden in de jaren ‘70 en keerde daar afgelopen augustus terug voor de 9e editie. Rúna Magnússon presenteerde haar werk in een sessie die specifiek ging over de rol van dood hout in bosecosystemen. Deze sessie laat zien dat er een toenemende interesse is voor reserves van dood hout en de belangrijke rol hiervan in de nutriëntencyclus en biodiversiteit van bossen. Daarnaast is dood hout ook een belangrijke koolstofbron voor bosecosystemen.

Koolstofopslag

Het onderzoek van Rúna Magnússon draait om de vraag of het behoud van dood hout de opslag van koolstof in bodemgronden kan verbeteren, iets wat belangrijk is bij het tegengaan van klimaatsveranderingen. Het was lange tijd gebruikelijk om dood hout uit bossen te verwijderen en daardoor is weinig bekend over koolstofopslag in dood hout en de lange termijn effecten op de koolstofbronnen in bosgronden. Rúna presenteerde haar reviewartikel dat is gepubliceerd in Forest Ecology and Management in 2016, in samenwerking met IBED onderzoeker Albert Tietema, Mariet Hefting (Universiteit Utrecht), Karsten Kalbitz (TU Dresden) en Hans Cornelissen (Vrije Universiteit). Het artikel integreert nieuwe concepten op het gebied van koolstofstabilisatie in de bodem met de huidige kennis over decompositie van dood hout.

Toekomstig onderzoek

Samen met Albert Tietema hoopt Rúna Magnússon haar onderzoek voort te zetten als promovendus. Op dit moment ligt een onderzoeksvoorstel ter beoordeling bij het NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek). Rúna Magnússon legt uit: “Het meten en monitoren van koolstoffluxen in dood hout is lastig, omdat decompositie van hout plaats vindt op veel grotere tijdsschalen dan afbraak van bijvoorbeeld bladmateriaal. Er wordt op dit moment een samenwerking opgezet met het LogLife project, een veldexperiment waarbij boomstammen van verscheidene boomsoorten worden geïncubeerd op twee verschillende locaties in Nederland.” Door het bestuderen van de afbraakproducten op deze locaties en het combineren van de nieuwste analytische technieken als isotoopanalyses met bodemincubatie, hopen de onderzoekers voor het eerst directe kwantitatieve informatie te verkrijgen over het lot van koolstof uit dood hout op bosgronden.

Publicatie gegevens

RI Magnússon, A Tietema, JHC Cornelissen, MM Hefting, K. Kalbitz. 2016. Tamm Review: Sequestration of carbon from coarse woody debris in forest soils. Forest Ecology and Management 377, 1-15