Tijdens de bijeenkomst van de Division of Atomic, Molecular, and Optical Physics van de Nederlandse Natuurkundige Vereniging (NNV AMO) ontving voormalig UvA-masterstudent Thies Plaßmann de jaarlijkse NNV AMO masterscriptieprijs. Plaßmann kreeg de prijs toegekend voor zijn scriptie “A strontium Rydberg laser for quantum simulation with tweezer arrays”.
Thies Plaßmann

Voor zijn masterproject, onder begeleiding van Florian Schreck en Robert Spreeuw, onderzocht Plaßmann een bijzonder uitdagend scriptieonderwerp: de constructie van een UV-laser voor Rydbergexcitatie van strontiumatomen. Ondanks de moeilijkheidsgraad van het onderwerp slaagde hij er uitmuntend in om het project succesvol uit te voeren.

Geen kant-en-klaar bouwpakket

Het lasersysteem moest werken met ultraviolet licht, met een regelbare golflengte, moest een smalle lijnbreedte hebben en enkele honderden mW aan outputvermogen produceren. Een dergelijk lasersysteem is veel complexer dan wat een gebruikelijk masterproject zou omvatten. Volgens Robert Spreeuw, een van Plaßmanns begeleiders: "De constructie van een van de subsystemen zou al voldoende zijn geweest voor een goed masterproject. Het voltooien van het volledige complexe lasersysteem is een buitengewone prestatie voor een masterstudent. Er was geen kant-en-klaar bouwpakket; Thies moest het systeem zelf ontwerpen. Daarvoor moest hij uitgebreid literatuuronderzoek verrichten, berekeningen doen om het ontwerp te optimaliseren, de optomechanica ontwerpen, allerlei complexe onderdelen bestellen, en natuurlijk het lasersysteem opbouwen, debuggen en karakteriseren."

Aan het eind van het project was Plaßmann erin geslaagd om een stabiel lasersysteem te produceren met alle vereiste eigenschappen. Op dit moment treft de groep waarin hij zijn project deed de voorbereidingen om de laser te gaan gebruiken in tweezer-experimenten met strontium, om zo aangeslagen Rydbergatomen voor quantum-simulatiedoeleinden te maken.

certificate

NNV AMO Masterscriptieprijs

De NNV AMO Masterscriptieprijs heeft als doel om een buitengewone master-onderzoeksscriptie en het bijbehorende onderzoeksproject in Nederland en in een van de AMO-deelgebieden te erkennen. Genomineerde masterscripties worden beoordeeld op wetenschappelijke originaliteit, wetenschappelijk belang, praktisch belang, impact, en de kwaliteit van presentatie. De prijs, die bestaat uit een prijzengeld van €1000 en een certificaat, werd aan Plaßmann uitgereikt tijdens de 45e jaarlijkse NNV AMO-bijeenkomst in Egmond aan Zee op 5 oktober 2022.