Eind vorig jaar is een nieuw initiatief gelanceerd voor alle UvA-onderzoekers die onderzoek doen naar duurzaamheid en willen samenwerken met andere disciplines: het UvA Sustainability Platform (USP). USP is een community waar UvA-onderzoekers elkaar ontmoeten, kennis kunnen uitwisselen en aan gezamenlijke projecten kunnen werken.

We staan voor een complexe maatschappelijke uitdaging om duurzame klimaatbestendige vooruitgang te realiseren. Door onze ecologische voetafdruk te verminderen, gedrag te veranderen en door innovaties in materialen en gebruik van hulpbronnen. Deze uitdaging vraagt wetenschappelijke vernieuwing, zowel binnen disciplines als vanuit samenwerkingen tussen disciplines. De UvA heeft voor alfa-, gamma-, bèta- en medische wetenschappen internationale topwetenschappers in huis. Nu moeten we elkaar nog over de facultaire grenzen heen zien te vinden - daar is het UvA Sustainability Platform voor. ‘’USP is de community voor onderzoekers die samen willen werken aan een duurzame toekomst. Met onze gezamenlijke kennis kunnen we de samenleving een duurzame toekomst geven’’, aldus André Nollkaemper, Chair IP Thema Duurzame Welvaart.

Van idee naar werkelijkheid: USP in de praktijk
Sinds begin van dit jaar organiseert USP maandelijks Get-togethers, tijdens deze middagen krijgen verschillende duurzaamheidsinitiatieven van de UvA het podium, kunnen onderzoekers van verschillende disciplines elkaar ontmoeten en samenwerken aan gemeenschappelijke projecten. ‘’We merken dat er een grote behoefte is bij onderzoekers om elkaar vanuit verschillende disciplines op te zoeken. Sinds de lancering hebben we drie Get-togethers georganiseerd en het heeft al waardevolle samenwerkingen opgeleverd’’, zegt Dylan Suijker, Community Manager USP. “USP functioneert ook als het kader voor het toekennen van de middelen die het UvA Instellingsplan ondersteunen.’’ In de zomer van 2022 is startfinanciering toegekend aan drie interdisciplinaire onderzoeksprojecten. Elk jaar zullen verdere financiële middelen worden toegekend aan interdisciplinaire teams, mede met als doel om externe partners aan projecten te verbinden. Maar hoe ziet een interdisciplinair onderzoeksproject eruit?

Hoe zorg dat je er minder microplastics in je wasmachine vrijkomen?
Een van de drie in 2022 begonnen interdisciplinaire USP-onderzoeksprojecten gaat over ons wasgedrag en de microplastics die daarbij vrijkomen in onze wasmachine. Onderzoekers van verschillende disciplines werken mee aan dit onderzoek. Het wasgedrag wordt vaak over het hoofd gezien als onderdeel van de ecologische voetafdruk van textiel. Bij het wassen van textiel komen synthetische microvezels vrij die in de vorm van microplastics in het milieu terechtkomen. Met behulp van burgeronderzoekers heeft dit project nieuwe onderzoeksmethoden ontwikkeld om gegevens over huishoudelijke emissies te verzamelen. Het doel van dit project is om te onderzoeken hoe lokale gedragsveranderingen de wereldwijde vervuilingsproblemen kunnen helpen verminderen. Het team onderzoekt door middel van burgeronderzoekers hoeveel microplastics er vrijkomen, hoe we ons wasgedrag kunnen aanpassen waardoor er minder microplastics vrijkomen in de wasmachine, maar ook hoe deelname aan het onderzoek de attitude en intentie om het wasgedrag aan te passen beïnvloedt. Benieuwd naar de uitkomsten? Op 31 maart zullen de eerste resultaten van het huidige onderzoek gepresenteerd worden en leer je meer over het vervolgonderzoek. Ik ben erbij!

André en Dylan geven een presentatie over USP met powerpoint

Samen naar een groenere toekomst: Het UvA Sustainability Platform
USP heeft een uitgebreid programma van activiteiten en initiatieven om duurzaamheid binnen de UvA te bevorderen. De komende tijd zal de community zich blijven richten op het organiseren van activiteiten waar onderzoekers met verschillende disciplinaire achtergronden met elkaar in contact komen, het matchen van onderzoeksideeën en expertise met financieringsmogelijkheden, het bevorderen en delen van methoden om gezamenlijk interdisciplinair duurzaamheidsonderzoek uit te voeren en het helpen bij het opbouwen van partnerschappen met externe belanghebbenden. Daarnaast zal de community dienen als etalage voor (interdisciplinaire) duurzaamheidsonderzoeken van de UvA voor zowel medewerkers, studenten als externe partijen. Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?