Plantencelbiologen van de Universiteit van Amsterdam hebben de veranderingen onderzocht die in plantenwortels worden veroorzaakt door hoge zoutconcentraties. De onderzoekers hebben verschillende wortelkenmerken gemeten en een app ontwikkeld die een interactieve studie van verzamelde gegevens mogelijk maakt. De resultaten zijn gepubliceerd in The Plant Cell.
Arabidopsis seedling
Invloed van zout op wortelgroei bij Zandraket. Afbeelding: UvA

Het onderzoek geeft inzicht in nuttige veranderingen in wortelgroei en de betrokken genetische componenten voor plantengroei onder stressvolle omstandigheden. Bodemzout is zeer schadelijk voor planten. Planten reageren door een herverdeling van hun wortelmassa tussen hoofd- en zijwortels, maar de onderliggende genetische basis van dit proces is nog grotendeels onbekend.

De onderzoekers Magdalena Julkowsk, Iko Tamar Koevoets en collega's van het Swammerdam Institute for Life Sciences onderzochten veranderingen in het wortelsysteem geïnduceerd door zoutstress in 347 Arabidopsis-varianten (variaties van Zandraket) uit de hele wereld.

De onderzoekers maten 17 wortelkenmerken en identificeerden onder andere eigenschappen die betrokken zijn bij het behoud van de laterale wortelgroei tijdens zoutstress. Hun studies laten zien dat het vasthouden van zout-ionen in de wortel een uitstekend mechanisme is voor zouttolerantie in grotere planten, maar dat dit schadelijk is voor de ontwikkeling van jonge zaailingen.

Publicatiegegevens

Magdalena Julkowska, Iko Tamar Koevoets, Selena Mol, Huub CJ Hoefsloot, Richard Feron, Mark Tester, Joost J.B. Keurentjes, Arthur Korte, Michel A Haring, Gert-Jan de Boer, Christa Testerink (Nov 2017) Genetic Components of Root Architecture Remodeling in Response to Salt Stress. The Plant Cell Vol. 29, Issue 11 DOI: https://doi.org/10.1105/tpc.16.00680

Arabidopsis seedling