Masterstudent Scheikunde Tom Keijer won vorige week de prijs voor beste poster op het PAC symposium, het jaarlijkse landelijke symposium voor chemiestudenten. Daarnaast sleepte hij ook de publieksprijs in de wacht. Keijer presenteerde zijn masteronderzoek naar moleculaire kooien voor de synthese van 'Solar Fuels'.
Tom Keijer. Foto: HIMS.

Het PAC symposium wordt jaarlijks georganiseerd door vier studieverenigingen scheikunde: ACD (Universiteit van Amsterdam), CDL (Universiteit Leiden), U.S.S. Proton (Universiteit Utrecht) en VCSVU (Vrije Universiteit). Dit jaar vond het plaats op de Universiteit Utrecht, op 2 maart. Vast onderdeel is de strijd om de 'Jong KNCV posterprijs', uitgereikt door de chemische beroepsvereniging KNCV. Behalve het winnen van de juryprijs van vijfhonderd euro won Tom Keijer ook de publieksprijs van honderd euro. UvA scheikundestudenten Yorrick Boeije en Celine Nieuwland deelden de derde prijs.

Moleculaire kooien voor de synthese van 'solar fuels'

Tom Keijer doet onderzoek naar moleculaire kooien voor de synthese van 'solar fuels', synthetisch chemische brandstoffen die op duurzame wijze worden vervaardigd uit zonlicht, water en CO2. Hij werkt aan een project onder begeleiding van postdoc onderzoeker dr. Simon Matthew en groepsleider prof.dr. Joost Reek van de onderzoeksgroep Homogeneous, Supramolecular and Bio-inspired catalysis van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences.