Met behulp van geavanceerde spectroscopie hebben onderzoekers van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) en AMOLF extreem waterafstotende films doorgelicht. De films bestaan uit hydrofobine eiwitten, gemaakt door bepaalde typen schimmels. Het onderzoek is van belang voor de ontwikkeling van waterafstotende microfilms met industriële relevantie.
hydrophobin
Hydrofobine-eiwit aan het wateroppervlak. Beeld: AMOLF.

Het onderzoek bracht aan het licht hoe de hydrofobines aan elkaar klitten tot een sterk waterafstotende laag die als een soort 'regenjas' fungeert en zo de schimmels beschermt. Daarvoor zijn geavanceerde spectroscopische technieken nodig waarmee het mogelijk is om alleen een dunne oppervlaktelaag te analyseren zonder last te hebben van de grote hoeveelheid moleculen daaronder (water, in dit geval).

Promovendus Steven Roeters van HIMS voerde samen met zijn begeleider professor Sander Woutersen berekeningen uit die samen met de experimentele resultaten van AMOLF onderzoeker Konrad Meister aan het licht brachten dat de zuurgraad een grote rol speelt bij de vorming van de hydrofobine-lagen.