Tijdens het 'Forum for Analytical Science and Technology' (FAST) dat op 16 en 17 mei plaatsvond in Veldhoven won het iCARe project onder leiding van promovenda Fleur van Beek van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) een 'feasibility grant' ter waarde van 5600 euro.
Fleur Van Beek presenteert het iCARe project
Fleur van Beek tijdens de presentatie van het iCARe concept. Foto: HIMS.

iCARe is een acronym voor Individualized Cellular Activity Reactor, een concept waarbij geïmmobiliseerde cellen getest worden op hun reactie op een hele reeks stoffen - bijvoorbeeld anti-kanker medicijnen, allergene verbindingen en toxines. Het achterliggende idee is dat huisartsen of laboratoria er snel en gemakkelijk effectiviteit en/of veiligheid van geneesmiddelen, verontreinigingen en andere stoffen mee kunnen bepalen.

Teamlid Milou Santbergen (WUR, links) ontvangt de cheque met de 'feasibility grant' van jurylid Hubertus Irth (Leiden Academic Center for Drug Research LACDR). Foto: HIMS.

Het idee voor iCARe ontstond tijdens een brainstormsessie tijdens de FAST conferentie. Bij deze Young Scientist Challenge kregen jonge wetenschappers twee uur de tijd om een origineel onderzoeksvoorstel te formuleren. Fleur van Beek werd als Principal Investigator aangewezen door een team van onderzoekers met Paula Borgonje (Universiteit Groningen), André van den Doel (Radboud Universiteit), Alina Astefanei (Universiteit Amsterdam), Milou Santbergen (Wageningen Universiteit), Gerjen Tinnevelt (Radboud Universiteit), en Nienke van Dongen (Wageningen Universiteit).

Het team slaagde er in om de aanwezige industriële vertegenwoordigers alsmede de jury achter hun voorstel te krijgen. Het leverde hen 5600 euro op voor een door een student uit te voeren haalbaarheidsstudie.