Een Frans-Nederlands onderzoeksteam heeft een methode ontwikkeld om met behulp van luminescerende nanostaafjes de vloeistofstroming in capillaire netwerken in beeld te brengen. Prof.dr. Fred Brouwer en drs. ing. Michiel Hilbers van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences hadden een belangrijk aandeel in de resultaten die deze week zijn gepubliceerd door Nature Nanotechnology.
Experimentele resultaten van stromingsmetingen met behulp van de nanostaafjes. Beeld: HIMS.

Onderzoek naar vloeistofstroming in capillaire netwerken, waar de kanalen zeer geringe diameter hebben, heeft vele toepassingen. Een voorbeeld is de relatie tussen de stromingskarakteristieken van bloed en het ontstaan van aderverkalking. Computermodellen kunnen belangrijke informatie opleveren, maar experimentele studies zijn onmisbaar voor de ultieme bevestiging.

Het probleem is dat het bepalen van de vloeistofstroming op sub-micrometerschaal erg lastig is. Er is een techniek (particle imaging velocimetry, PIV) die gebruik maakt van fluorescente microbolletjes, maar die is voor capillaire systemen niet goed bruikbaar vanwege een slechte signaal-ruis verhouding en geringe ruimtelijke resolutie.

Snelle en directe meting

Het Frans-Nederlandse team rapporteert nu dat het gebruik van nanostaafjes in plaats van bolletjes snelle en directe meting van de vloeistofstroming mogelijk maakt. De staafjes richten zich naar de vloeistofstroming en aangezien ze hun oriëntatie verraden via hun luminescentiespectrum kunnen onderzoekers zo de details over die stroming achterhalen.

Brouwer en Hilbers voerden hun onderzoek uit in samenwerking met medewerkers van het Laboratoire de Physique de la Matière Condensée en het Laboratoire d’Hydrodynamique bij de Université Paris-Saclay in Palaiseau, Frankrijk.