De Japanese Photochemistry Association (JPA) heeft zijn belangrijke Honda-Fujishima Lectureship Award toegekend aan professor Fred Brouwer van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) bij de Universiteit van Amsterdam (UvA). Brouwer, die tevens de onderzoeksgroep voor nanofotochemie leidt bij ARCNL, kreeg de prijs voor zijn belangrijke bijdragen aan het fotochemie onderzoek.
Fred Brouwer (rechts) ontving zijn prijs uit handen van professor Hiroshi Miyasaka, president van de Japanese Photochemistry Association. Foto: JPA.

Brouwer ontving de prijs op het jaarlijkse JPA fotochemie congres dat van 4 tot 6 september werd gehouden aan de Tohoku University in Sendai. Hij hield er een lezing over ‘Molecular fluorescent probes in materials science’.

Fundamenteel inzicht

Als hoogleraar in 'Spectroscopy and photonic materials' gebruikt Fred Brouwer licht om chemische reacties aan te drijven en te bestuderen. Met experimenten waarbij moleculen worden ingezet als lichtgevende ‘nano-spion’, biedt Brouwer inzicht in de eigenschappen van materialen. In samenwerking met fysici gebruikt hij dergelijke moleculen om de krachten tussen deeltjes te meten met hoge ruimtelijke resolutie.

Met zijn onderzoeksgroep 'Nanophotochemistry' bij ARCNL bestudeert Brouwer de fundamentele mechanismen bij het chemisch aanbrengen van patronen op dunne lagen onder invloed van zeer kortgolvige UV-straling. De kennis die dat oplevert leidt tot materialen met verbeterde eigenschappen en tot nieuwe mogelijkheden voor nanostructurering van dunne lagen.