Een onderzoeksteam met prof.dr. Wybren Jan Buma van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) heeft de precieze structuur van de moleculaire motor van Nobelprijswinnaar Ben Feringa vastgesteld. Met behulp van microgolfspectroscopie konden de onderzoekers de afzonderlijke motoronderdelen nauwkeurig in beeld brengen.
Het motormolecuul uit het onderzoek. Beeld: Sérgio Domingos, DESY.

Het onderzoek is deze week gepubliceerd in een speciale uitgave van het vooraanstaande chemietijdschrift Angewandte Chemie International Edition, ter gelegenheid van de viering van het 150-jarig bestaan van de Duitse chemievereniging GDCh.

Eerste auteur van de studie is dr. Sérgio Domingos, voormalig promovendus van HIMS hoogleraren Wybren Jan Buma en Sander Woutersen. Domingos is nu Humboldt postdoc onderzoeker bij het Max Plank Institute for the Structure and Dynamics and Matter en het onderzoekscentrum DESY, beide in Hamburg. Domingos houdt zich bezig met geavanceerde microgolfspectroscopie en kwam samen met Buma op het idee om die toe te passen op de motormoleculen van Feringa. Dit leidde tot het nu gepubliceerde onderzoek onder leiding van professor Melanie Schnell van DESY.