Organisch chemici van de groep van dr. Chris Slootweg van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (Universiteit van Amsterdam) hebben met succes het gebied van pericyclische organofosforchemie uitgebreid met duurzame synthetische procedures. Onlangs beschreven ze in Angewandte Chemie de synthese van fosforverbindingen met potentie voor gebruik in nieuwe katalysatoren.
Beeld: HIMS.

In de organische chemie is het gebruik van zogenaamde pericyclische reacties een krachtig en efficiënte methode om gespannen moleculaire ringsystemen te synthetiseren. De opname van heteroatomen zoals fosfor in deze moleculen zou een nieuwe klasse van fosfineliganden kunnen opleveren.

De Amsterdamse onderzoekers hebben nu samen met chemici van de universiteiten van Johannesburg, Helsinki en Utrecht de synthese van dergelijke fosforverbindingen met succes ter hand genomen.