Prof. dr. Joost Reek van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences heeft een subsidie verworven voor een samenwerkingsproject met prof. dr. Li-Zhu Wu van het Technical Institute of Physics and Chemistry in Beijing, onderdeel van de Chinese Academy of Sciences. Gefinancierd door zowel NWO als de National Natural Science Foundation of China (NSFC) zullen drie promovendi onderzoek gaan doen naar geavanceerde synthetische katalysatoren voor waterstofproductie, geïnspireerd door het natuurlijke hydrogenase enzym.
Beeld: HIMS.

Met het programma Samenwerking China (NSFC) stimuleert NWO de samenwerking tussen Nederlandse en Chinese onderzoekers. De recente toekenning betreft vier projecten op het gebied van supramoleculaire chemie en katalyse. Zowel in Nederland als in China vindt op dit gebied hoogstaand en veel geciteerd wetenschappelijk onderzoek plaats.

Geavanceerde hydrogenase mimics

Joost Reek, foto Jan Willem Steenmeijer
Prof. Joost Reek. Foto: Jan Willem Steenmeijer.

Het Amsterdamse project, waarbij ook dr.ir. Jarl-Ivar van der Vlugt is betrokken, betreft geavanceerde synthetische katalysatoren die geïnspireerd zijn door het natuurlijke hydrogenase enzym. Met dit enzym weet de natuur uiterst efficiënt waterstof te genereren. Hoewel chemici vele pogingen hebben gedaan om deze enzymen synthetisch na te bootsen, is het nog niet gelukt met dergelijke 'mimics' een vergelijkbare efficiëntie te realiseren.

Samen met de Chinese partners willen Reek en Van der Vlugt nu verbeterde, meer geavanceerde mimics realiseren waarbij ze gebruik maken van zelf-assemblerende complexe peptidestructuren. Aan Chinese zijde is behalve prof. dr. Li-Zhu Wu van het Technical Institute of Physics and Chemistry (Beijing) ook prof. dr. Cheng He van het State Key Laboratory of Fine Chemicals van Dalian University of Technology (Dalian) betrokken.

De structuur van het hydrogenase-enzym (links), met meer in detail de actieve plaats en zijn omgeving (midden). Daarnaast een ontwerp van een structuur waarbij de hydrogenase-mimic is ingebed in een synthetische eiwitmatrix gevormd via een zelfassemblageproces (rechts). Beeld: HIMS.