In het kader van de Topsector Chemie Studenten Competitie 2018 zijn drie Amsterdamse studenten van plan quantum-optische concepten toe te passen op chemische katalyse. Zo hopen ze een nieuwe route te vinden voor duurzame chemische conversies. Ze gaan deze zomer onderzoek doen onder begeleiding van hoogleraren Wybren Jan Buma (Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences), Huib Bakker (AMOLF) en dr. Robert Spreeuw (Van der Waals-Zeeman Institute, Institute of Physics).
Team 'The Cavity Catalysts'. Van links naar rechts: Adriaan Schiphorst, Hannah Jonas en Juan Diego Arias Espinoza. Foto: HIMS.

Hannah Jonas, Juan Diego Arias Espinoza (masterstudenten bij de VU/UvA scheikunde-opleiding) en Adriaan Schiphorst (masterstudent bij de VU/UvA natuurkunde-opleiding) zijn onlangs geselecteerd voor de Topsector Chemie Studenten Competitie 2018. Dit betekent dat ze deze zomer gedurende 2 maanden een onderzoekstage kunnen uitvoeren, betaald door de Topsector Chemie. Een jury zal hun resultaten en die van twee andere concurrerende teams beoordelen. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens CHAINS 2018, de nationale chemieconferentie die in december in Veldhoven wordt gehouden.