Prof.dr. Gadi Rothenberg, hoogleraar Heterogeneous Catalysis & Sustainable Chemistry bij het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS), is benoemd tot 'Lady Davis' gasthoogleraar aan de Hebrew University of Jerusalem.
Prof.dr. Gadi Rothenberg. Foto door Roberto Calderone.

De benoeming zal de banden tussen de twee universiteiten versterken en tot uitwisseling en samenwerking van onderzoekers leiden. Rothenberg zal met Dr. Elad Gross gaan werken aan het ophelderen van de mechanismen van katalytische processen met behulp van in situ spectroscopie. Het bezoek zal ook de connectie tussen het Institute of Chemistry van de Hebrew University en de Research Priority Area Sustainable Chemistry van de UvA verder uitbouwen.

Tijdens zijn bezoek zal Rothenberg ook een korte cursus geven over katalyse, gebaseerd op zijn leerboek Catalysis: Concepts & Green Applications. In eerdere samenwerkingsverbanden tussen de twee instituten was al sprake van de uitwisseling van promovendi, wat destijds tot de ontdekking leidde van chirale metalen en een gezamenlijke publicatie in Nature Chemistry. Rothenberg, die zelf twintig jaar geleden cum laude aan de Hebrew University promoveerde, kijkt er naar uit om als professor naar zijn oude alma mater terug te keren en er les te gaan geven. "Het is vast een beetje surrealistisch om les te geven in dezelfde collegezalen waar ik zelf destijds student was, maar ik kijk er echt naar uit", zegt hij.

The Lady Davis Fellowship Trust werd in 1973 opgericht om buitenlandse gastprofessoren, postdoctorale onderzoekers en promovendi de gelegenheid te bieden om in Israël les te geven, te studeren en deel te nemen aan onderzoek aan  de Hebrew University in Jerusalem en het Technion Institute of Technology in Haifa, ongeacht hun nationaliteit, geslacht of vakgebied.