Universitair hoofddocent Chris Slootweg en medewerkers van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences hebben een synthese ontwikkeld van een unieke reeks arylazofosfoniumzouten waarvan de kleureigenschappen gemakkelijk zijn in te stellen. In een publicatie in Angewandte Chemie beschrijven ze een gedetailleerd mechanistisch onderzoek van de synthese.
Beeld: HIMS.

Het Amsterdamse onderzoek was geïnspireerd op bestaande azoimidazoliumkleurstoffen zoals 'Basic Red 51', die te maken zijn uit aryldiazoniumzouten en N-heterocyclische carbenen. De verwachting was dat de overeenkomstige azofosfoniumverbindingen vergelijkbare kleureigenschappen zouden vertonen. In Angewandte Chemie melden de onderzoekers nu dat dit inderdaad het geval is.

Het valt nog te bezien of de nieuwe azofosfonium kleurstoffen industrieel relevant zijn, aangezien de kosten van uitgangsmaterialen relatief hoog zijn. Het belang van de Angewandte Chemie publicatie ligt echter niet in de toepassing, maar in het gedetailleerde mechanistische inzicht dat de onderzoekers wisten te verkrijgen.