Fysicus Bob van der Zwaan leverde een aanzienlijke bijdrage aan het eindrapport van het Europese 'High-Level Panel on Decarbonisation Pathways'. Het rapport biedt een uniek perspectief op de volledige decarbonisatie van de Europese economie in de komende drie decennia, aldus Van der Zwaan.
Foto: Bobby Hidy | Flickr

Van der Zwaan is hoogleraar Sustainable Energy Technology aan het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences (HIMS) en tevens verbonden aan het Institute for Advanced Study (IAS) van de Universiteit van Amsterdam.

Energietransitie

'Het rapport geeft duidelijk aan dat om de energietransitie te realiseren toegepast en fundamenteel onderzoek zowel de grenzen van traditionele academische disciplines als de grenzen tussen de belangrijkste sectoren van onze economie moet overschrijden', zegt Van der Zwaan. 'De natuurwetenschappen en de sociale wetenschappen zijn allebei nodig om de energietransitie te ondersteunen. Een volledig begrip van deze overgang is alleen te verkrijgen via benaderingen waarin multidisciplinariteit en complexiteit een belangrijke rol spelen. '

Het Europese 'High-Level Panel on Decarbonisation Pathways' heeft onlangs zijn eindrapport aangeboden aan Carlos Moedos, EU-commissaris voor onderzoek, wetenschap en innovatie.

dhr. prof. dr. Bob van der Zwaan, hoogleraar FNWI
Prof. dr. Bob van der Zwaan. Foto: Dirk Gillissen.

Van der Zwaan was een van de drie editors van het rapport via het door de EU gefinancierde project 'DialoguE on European Decarbonisation Strategies' (DEEDS). Hij droeg met name bij aan drie hoofdstukken: over de energiesector in Europa, over vervoer en mobiliteit, en over de economische implicaties van een transitie naar koolstof-arme energieprocessen. Deze onderwerpen behoren tot zijn expertisegebied als senior onderzoeker bij de onderzoeksgroep Energietransitiestudies van ECN, part of TNO, en als hoogleraar Sustainable Energy Technology aan UvA-HIMS.

Leidende rol

Volgens Van der Zwaan geeft het HLP-rapport aan dat Europa wereldwijd een leidende rol kan spelen bij het bereiken van de doelstellingen van het Akkoord van Parijs, gezien de Europese instellingen, de geschiedenis, de economie, en de lange traditie op het gebied van wetenschap en innovatie. 'Ik verwacht dat het HLP-rapport een belangrijke input zal vormen voor de formulering van 'Horizon Europe', het aanstaande EU-kaderprogramma voor onderzoek als opvolger van 'Horizon 2020'.