De UvA veroordeelt de Russische inval in Oekraïne. We leven mee met iedereen die getroffen is door deze verschrikkelijke oorlog en willen helpen waar dat kan. We staan in nauw contact met de studenten en medewerkers uit de regio die hier werken en studeren. Alle lopende samenwerkingen met Russische (academische) instellingen zijn bevroren en we gaan geen nieuwe overeenkomsten aan.

Laatste update van deze pagina: 6 oktober 2023.

Zijn jij of je familie hierdoor getroffen en dreig je daardoor bijvoorbeeld studievertraging op te lopen of in financiële of mentale problemen te komen? Er zijn verschillende manieren waarop de UvA ondersteuning kan bieden.

Voor studenten

Voor medewerkers

• Medewerkers met zorgen, problemen of vragen, kunnen contact opnemen met hun leidinggevende.
  • Medewerkers met de Oekraïense of (Wit)-Russische nationaliteit kunnen ook contact opnemen met de HR-adviseurs van hun faculteit.

Samenwerking in Amsterdam

We staan in contact met de gemeente Amsterdam voor eventuele hulpvragen die binnenkomen en specifiek voor ons gelden. Daarnaast is er regelmatig overleg met de overige Amsterdamse hogescholen en universiteit over initiatieven waarin gezamenlijk opgetrokken kan worden, ook richting de gemeente. Denk hierbij aan taalonderwijs, summer schools en het aanbod van studieplekken.

Expertpagina

Verschillende UvA-wetenschappers kunnen vanuit hun discipline en expertise duiding geven aan de oorlog in Oekraïne. Een selectie van wetenschappers is te vinden op een speciale expertpagina van UvA Persvoorlichting.