Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Wanneer je binnen de UvA een misstand vermoedt, kun je dit melden (klokkenluiden). Op deze pagina lees je wat een misstand is, hoe je een melding kunt doen, welke ondersteuning je kunt krijgen en hoe je wordt beschermd.

Voorbeelden van misstanden

Een misstand raakt het maatschappelijk belang en gaat verder dan een persoonlijk conflict. Er kan sprake zijn van een misstand:

  • als de wet wordt overtreden
  • als de gezondheid of veiligheid van mensen in gevaar dreigt te worden gebracht
  • als het milieu dreigt te worden beschadigd
  • als het functioneren van de universiteit dreigt te worden belemmerd

Wie een misstand kan melden

Iedereen die verbonden is met de UvA kan een misstand melden, bijvoorbeeld: studenten, medewerkers, promovendi, stagiairs, uitzendkrachten, zzp’ers, gastdocenten, alumni, sollicitanten, vrijwilligers, (onder)aannemers en leveranciers.

Hoe je een misstand meldt

Als je een misstand vermoedt, kun je dit eerst intern melden. Zo geef je de UvA de kans om zelf de melding te onderzoeken en op te lossen. Je bent niet verplicht een misstand intern te melden. Je kunt ook meteen een externe melding doen.

In alle gevallen wordt je melding vertrouwelijk behandeld. Je identiteit wordt niet bekend gemaakt tenzij je hiermee uitdrukkelijk schriftelijk instemt.

Interne melding maken

  • Je kunt een melding doen bij de Commissie Melden Vermoeden van een Misstand via integriteit@caop.nl. Deze onafhankelijke commissie onderzoekt jouw melding en brengt daarna een onafhankelijk advies uit aan het College van Bestuur. De commissie bestaat uit meerdere leden en staat onder leiding van een externe, onafhankelijke voorzitter. Het secretariaat wordt verzorgd door het  Centrum voor Arbeidsverhoudingen Overheidspersoneel (CAOP). In het Instellingsbesluit Commissie melden vermoeden van een misstand lees je meer over de werkwijze en de leden van de commissie.
  • Twijfel je of iets een misstand is en wil je eerst met iemand sparren? Of wil je eerst meer informatie over de vervolgstappen? Dan kun je contact opnemen met het Meldpunt Sociale Veiligheid en Integriteit. In overleg met jou kan het meldpunt je melding uiteindelijk doorzetten naar de Commissie Melden Vermoeden van een Misstand.

Externe melding maken

Als je buiten de UvA een melding wilt maken, dan kun je terecht bij de autoriteit die bevoegd is op het gebied van de misstand die jij wilt melden, bijvoorbeeld de Autoriteit Persoonsgegevens. Als je niet weet welke autoriteit bevoegd is, dan kun je contact opnemen met de afdeling advies van het Huis voor Klokkenluiders.

Advies en ondersteuning

Als melder kun je in vertrouwen een adviseur raadplegen. Een adviseur kan met je meedenken en je eventueel helpen met actie ondernemen. Binnen de UvA kun je terecht bij:

Een adviseur kan ook iemand buiten de organisatie zijn, zoals een advocaat, vakbond, rechtsbijstandsverzekeraar of het Huis voor Klokkenluiders.

Bescherming voor klokkenluiders

Bij het melden van een misstand val je onder de klokkenluidersbescherming. Als je een melding doet, mag de UvA jou niet benadelen. Dit geldt tijdens en na de behandeling van je melding, ook als je een misstand meldt bij een externe instantie. Benadeling betekent het nemen van nadelige maatregelen, zoals ontslag, schorsing, een negatieve beoordeling, overplaatsing, laster, discriminatie of intimidatie.  

Ook de adviseur van de melder en anderen die betrokken zijn bij de melding of het onderzoek daarnaar zijn beschermd tegen benadeling. 

De Klokkenluidersregeling 2025

De Klokkenluidersregeling van de Nederlandse Universiteiten 2025 beschrijft precies waarover je een melding kunt doen, hoe je een melding kunt maken, wat hierbij je rechten zijn en wat de vervolgprocedure is.