Een misstand raakt het maatschappelijk belang en gaat verder dan een persoonlijk conflict. Er kan sprake zijn van een misstand:
Iedereen die verbonden is met de UvA kan een misstand melden, bijvoorbeeld: studenten, medewerkers, promovendi, stagiairs, uitzendkrachten, zzp’ers, gastdocenten, alumni, sollicitanten, vrijwilligers, (onder)aannemers en leveranciers.
Als je een misstand vermoedt, kun je dit eerst intern melden. Zo geef je de UvA de kans om zelf de melding te onderzoeken en op te lossen. Je bent niet verplicht een misstand intern te melden. Je kunt ook meteen een externe melding doen.
In alle gevallen wordt je melding vertrouwelijk behandeld. Je identiteit wordt niet bekend gemaakt tenzij je hiermee uitdrukkelijk schriftelijk instemt.
Als je buiten de UvA een melding wilt maken, dan kun je terecht bij de autoriteit die bevoegd is op het gebied van de misstand die jij wilt melden, bijvoorbeeld de Autoriteit Persoonsgegevens. Als je niet weet welke autoriteit bevoegd is, dan kun je contact opnemen met de afdeling advies van het Huis voor Klokkenluiders.
Als melder kun je in vertrouwen een adviseur raadplegen. Een adviseur kan met je meedenken en je eventueel helpen met actie ondernemen. Binnen de UvA kun je terecht bij:
Een adviseur kan ook iemand buiten de organisatie zijn, zoals een advocaat, vakbond, rechtsbijstandsverzekeraar of het Huis voor Klokkenluiders.
Bij het melden van een misstand val je onder de klokkenluidersbescherming. Als je een melding doet, mag de UvA jou niet benadelen. Dit geldt tijdens en na de behandeling van je melding, ook als je een misstand meldt bij een externe instantie. Benadeling betekent het nemen van nadelige maatregelen, zoals ontslag, schorsing, een negatieve beoordeling, overplaatsing, laster, discriminatie of intimidatie.
Ook de adviseur van de melder en anderen die betrokken zijn bij de melding of het onderzoek daarnaar zijn beschermd tegen benadeling.
De Klokkenluidersregeling van de Nederlandse Universiteiten 2025 beschrijft precies waarover je een melding kunt doen, hoe je een melding kunt maken, wat hierbij je rechten zijn en wat de vervolgprocedure is.