Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Als je een misstand vermoedt binnen de UvA, kun je dit melden. Dit noem je ook wel klokkenluiden. Als klokkenluider meld je een illegale of immorele handeling of nalatigheid binnen de context van de UvA. Dit kan bijvoorbeeld gaan om gedrag of beslissingen die de universiteit in gevaar brengen of niet goed laten functioneren. Je krijgt bescherming als je een melding maakt.

Medewerkers, studenten, stagiairs, alumni, sollicitanten, promovendi, zzp’ers, gastdocenten, vrijwilligers, (onder)aannemers en leveranciers hebben allemaal het recht om misstanden te melden. Denk hierbij aan fraude of slecht bestuur. De Klokkenluidersregeling 2025 beschrijft precies waarover je een melding kunt doen, hoe je een melding kunt maken, wat hierbij je rechten zijn en wat de vervolgprocedure is. 

Advies en ondersteuning 

Als melder kun je in vertrouwen een adviseur raadplegen. Een adviseur kan met je meedenken en je eventueel helpen met actie ondernemen. Een adviseur kan ook iemand buiten de organisatie zijn, zoals een advocaat, vakbond of rechtsbijstandsverzekeraar. Voor informatie, advies en ondersteuning kun je ook terecht bij een vertrouwenspersoon, de Ombudsfunctionaris van de UvA of de afdeling advies van het Huis voor Klokkenluiders.  

Een interne melding maken 

Als je een misstand vermoedt, kun je dit eerst intern melden. Zo geef je de UvA de kans om de melding te onderzoeken en op te lossen. Je kunt hiervoor de Klachtencommissie van de universiteit benaderen. Dit doe je via klachtencommissie-uva@uva.nl.  

Een externe melding maken 

Je bent niet verplicht een misstand eerst intern te melden. Je kunt ook altijd direct terecht bij een daartoe bevoegde autoriteit, zoals het Huis voor Klokkenluiders of de Autoriteit Persoonsgegevens

Bescherming van klokkenluiders tegen benadeling 

De universiteit mag jou niet benadelen als je een melding doet. Dit geldt tijdens en na de behandeling van je melding. Dit geldt ook als je een misstand meldt bij een externe instantie.  

Benadeling betekent het nemen van nadelige maatregelen, zoals ontslag, schorsing, een negatieve beoordeling, overplaatsing, laster of andere vormen van discriminatie en intimidatie. 

Als je een melding maakt, krijg je bescherming. Ook de adviseur van de melder en interne onderzoekers van de melding zijn beschermd tegen benadeling.