Toegang tot mondzorg en goede mondgezondheid is niet vanzelfsprekend voor iedereen. De verschillen in mondgezondheid tussen groepen mensen met verschillende sociaaleconomische posities worden steeds groter, schetst Katarina Jerković-Ćosić in haar oratie.
Kerngegevens van evenement De grenzen verleggen: mondzorg voor iedereen toegankelijk
28 september 2023
Katarina Jerković-Ćosić (foto: Kirsten van Santen)

Veel jonge kinderen en ouderen hebben last van een slechte mondgezondheid, wat invloed heeft op hun algehele gezondheid en welzijn. Steeds meer mensen kunnen de kosten voor mondzorg niet meer betalen. Vanuit de bijzondere leerstoel Publieke gezondheid en mondgezondheid, ingesteld vanwege de Stichting Hogeschool Utrecht, zet Jerković-Ćosić zich in om de verschillen in mondgezondheid tussen verschillende groepen mensen te verminderen.

Haar onderzoek richt zich op de volgende vragen.

• Hoe kunnen we vanuit het perspectief van de publieke gezondheid de mondgezondheid van jonge kinderen en ouderen verbeteren?
  • Hoe maken we de preventieve mondzorg voor iedereen toegankelijk?
  • Hoe kan de mondgezondheid geïntegreerd worden in preventieve interventies over gezond opgroeien en ouder worden?

Voor de beantwoording van deze vragen zet Jerkovic-Ćosić in op praktijkgericht onderzoek, interprofessionele samenwerking tussen gezondheid en welzijn, en samenwerking met burgers.

Prof. dr. K. Jerković-Ćosić, bijzonder hoogleraar Publieke Gezondheid en Mondzorg: De grenzen verleggen

De oratie van Jerković-Ćosić wordt gecombineerd met het afscheidscollege van prof. dr. Geert van der Heijden.

Deze oratie is hier live te volgen.