Pedagogische wetenschappen
Dankzij wetenschappelijk onderzoek weten we steeds beter wat werkt als kinderen niet thuis kunnen wonen, zegt Mulder. Dit heeft geleid tot verbeteringen in de residentiele jeugdzorg en bijvoorbeeld het ontstaan van kleinschalige, gezinsgerichte vormen van verblijf.
Als kinderen niet thuis wonen moeten ze ‘zo thuis mogelijk’ kunnen opgroeien. Maar liever willen we voorkómen dat kinderen uit huis worden geplaatst. Dat kan door in te zetten op intensieve pedagogische gezinsondersteuning, aldus Mulder. In de praktijk worden effectieve gezinsinterventies nog lang niet altijd ingezet. Hier zijn verschillende verklaringen voor te bedenken.
Het onderzoek kijkt naar integraal werken door organisaties die om gezinnen heen staan, ondersteuning vanuit het eigen netwerk van gezinnen en implementatie van interventies in de praktijk. Daarmee kan dat Wetenschappelijk onderzoek volgens Mulder leren en ontwikkelen in de praktijk ondersteunen, met als ambitie dat elk kind veilig, thuis kan opgroeien.
Eva Mulder, bijzonder hoogleraar Intensieve Pedagogische Ondersteuning van Gezinnen: Samen uit. Samen thuis
Deze oratie is hier live te volgen.