Dhr. dr. R.A.A. Mathôt is benoemd tot hoogleraar Klinische Farmacologie aan de Faculteit der Geneeskunde.

Dhr. dr. R.A.A. Mathôt (1963) is benoemd tot hoogleraar Klinische Farmacologie aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).

Ron Mathôt richt zich in zijn onderzoek op de optimalisering van dosering van geneesmiddelen binnen onder meer de oncologie, transplantatiegeneeskunde en kindergeneeskunde. Het betreft sterkwerkende geneesmiddelen met een beperkte ruimte tussen effectiviteit en toxiciteit, waarbij het optreden van toxiciteit bij de patiënt zoveel mogelijk voorkomen dient te worden.

Ten behoeve van dit onderzoek meet Mathôt binnen de Ziekenhuisapotheek van het AMC geneesmiddelconcentraties in patiëntenmateriaal met behulp van vloeistofchromatografie-massaspectrometrie . De relatie tussen geneesmiddeldosering, de concentratie en het (on)gewenste effect wordt beschreven in geïntegreerde farmacokinetiek-farmacodynamiek (PK-PD)-modellen. Door gebruik te maken van nonlinear mixed effects modelling (NONMEM) is het mogelijk om PK-PD-informatie van verschillende bronnen te integreren. Tijdens een dergelijke populatieanalyse karakteriseert Mathôt de inter-patiëntvariabiliteit in PK-PD en onderzoekt hij of er specifieke demografische, genetische en/of pathologische factoren zijn die de variatie tussen de patiënten kunnen verklaren. De geïdentificeerde factoren worden vervolgens gebruikt om de geneesmiddeltherapie te individualiseren en optimaliseren.

Ziekenhuisapotheker/klinisch farmacoloog Mathôt is sinds 2010 werkzaam als plaatvervangend hoofd en opleider binnen de Ziekenhuisapotheek van het AMC. Voor die tijd werkte hij onder meer aan het Erasmus MC in Rotterdam en het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam. Mathôt zit in verschillende commissies, onder meer de Medisch Ethische Toetsings Commissie (METC) van het AMC en de accreditatiecommissie van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuisapothekers (NVZA). Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan in vaktijdschriften als Clinical Pharmacology and Therapeutics, Clinical Cancer Research, Critical Care Medicine en Intensive Care Medicine.