De aanval van Hamas op Israël, de aanhoudende gevechten en de reactie van Israël baren ons grote zorgen – onschuldige mensenlevens gaan verloren, burgers lopen gevaar, de oorlog laait op.

Afgelopen week waren er in Israël zeven UvA-studenten en drie UvA-medewerkers, en geen studenten en medewerkers in Gaza. Met de studenten en medewerkers in de regio is contact opgenomen en is aangeboden om hen te helpen terug te keren. Woensdagmiddag zijn op een na alle mensen die het hebben aangegeven veilig in Nederland aangekomen. Eén student bevindt zich op dit moment in veilig gebied en staat in contact met ons.

Er zijn vele UvA-medewerkers en studenten met familie en vrienden in de regio. Ook hen raakt deze oorlog hard. Mocht je als student of medewerker getroffen zijn door deze situatie en steun nodig hebben, dan is hier meer informatie te vinden: Hulp bij crisissituaties - student.uva.nl of neem contact op met een van de vertrouwenspersonen: Contact opnemen met een vertrouwenspersoon - student.uva.nl

Emoties rond het conflict kunnen hoog oplopen. We roepen iedereen op met respect voor elkaar het gesprek te voeren, ook al lopen meningen uiteen. Oproepen tot discriminatie, haat en geweld worden door de UvA niet getolereerd. Ook nu moet de UvA een veilige plek zijn voor studenten en medewerkers.